Dit jaar zwierde Euro NCAP 23 auto's tegen de muur in de naam van veiligheid. De beste van de klas mogen nu de feestperiode tegemoet gaan met een extra prijs. Grote winnaars? Hyundai, Mercedes en Lexus.
Al sinds 2010 verkiest de Euro NCAP jaarlijks de auto's die het best presteerden in een bepaalde klasse. Auto's die dus met kop en schouders boven het niveau uitstaken. Dit jaar koos NCAP de beste studenten in het segment van de kleine gezinswagen, grote gezinswagen, SUV en hybride + elektrisch. De VAB-gezinswagenverkiezing maar dan anders. Interessant daarbij is dat er enkel wordt gekeken naar auto's met de standaardveiligheidsuitrusting. Zodat het duidelijk is welke auto's van de meet af de meest veilige in hun klasse zijn.
Kleine gezinswagen: Mercedes A-Klasse
Met cijfers voor inzittenden, kinderen en voetgangers die vlot de 90% in duiken is het geen verrassing dat deze A-Klasse de koning van de compacte gezinswagens is op veiligheidsvlak. Enkel op vlak van veiligheidsassistentie laat de Mercedes een steekje vallen met 75% op zijn rapport. Al heeft dat dus te maken met het uitsluiten van optionele veiligheidsnufjes voor deze award. Anderzijds, standaard al 96% veilig zijn voor de inzittenden, daar tekenen wij voor!
Grote gezinswagen: Lexus ES 300h
De sedan mag in ons land dan niet zo populair zijn als gezinswagen, misschien is het tijd om die gedachte bij te schaven. Want de veiligste grote gezinswagen die je op dit moment kan kopen is volgens Euro NCAP de Lexus ES 300h. Met eveneens punten die allemaal flirten met de 90% is deze nagelnieuwe sedan van Lexus dus de primus van de klas. Ongetwijfeld zal het Japanse merk dit marketingtechnisch niet onbenut laten.
Hybride + elektrisch: Lexus ES 300h
Jawel, een dubbele overwinning voor de ES 300h, want het is ook de veiligste "elektrische" auto die NCAP dit jaar tegen een muur liet rijden. Waardoor deze hybride veiliger is dan de Nissan Leaf en Jaguar I-Pace. In hoeverre dit relevant is, dat is een ander verhaal. Want we kunnen ons niet inbeelden dat een klant op zoek naar een elektrisch auto hierdoor de overstap zal maken naar een hybride. Hoe dan ook, twee keer prijs voor Lexus.
SUV: Hyundai Nexo
Met de Audi Q3, BMW X5, Volkswagen Touareg, Volvo XC40 en nog een roedel andere inzendingen was het segment van de SUV oververtegenwoordigd dit jaar bij de NCAP. De veiligste SUV is echter een compleet buitenbeentje. Want hoewel ons geld op de Touareg stond is het de Huyndai Nexo die het kroontje krijgt. Jawel, die Zuid-Koreaan op waterstof waar er dit jaar amper 200 stuks van verkocht zullen worden wereldwijd. Al zijn het wel één voor één knijterveilige stuks.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 4 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden