Het leek wat raar dat BMW 1 jaar na de facelift van de i3 plots met nog een serieuze update kwam van de elektrische knaap. Wat blijk nu? Die update kondigt het einde van de range extender aan.
Het was een slim idee van BMW destijds, haar eerste elektrische auto optioneel te voorzien van een generator op benzine. Alleen doet zo'n generator de i3 geen goed in de nieuwe WLTP-cyclus. Waardoor BMW in allerijl heeft besloten een jaar na de facelift van de i3 de elektrische hatchback uit te rusten met een grotere 42.4 kWh batterij. Die is een stuk groter dan het 33.2 kWh exemplaar dat je tot nog toe kon krijgen en zorgt er volgens BMW voor dat je ver genoeg geraakt om zo'n range extender onnodig te maken.
In de nieuwe WLTP-testcyclus weet de strafste i3 zo'n 285 kilometer aan range bij elkaar te rijden. Niet weinig maar ook niet ongelooflijk veel natuurlijk. De extender zou daar nog zo'n 160 kilometer aan toe kunnen voegen, waardoor het geheel boven de 400 kilometer stijgt. Maar kijk, de strengere Europese normen laten het niet meer toe dat BMW de i3 een benzinerugzakje geeft. In de VS kan je de i3 in de toekomst trouwens nog wel met range extender krijgen.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 4 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 19 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden