Straffere BMW i3 kwam niet zomaar: Gedaan met Range Extender

bmw-i3-2018-update_01

Het leek wat raar dat BMW 1 jaar na de facelift van de i3 plots met nog een serieuze update kwam van de elektrische knaap. Wat blijk nu? Die update kondigt het einde van de range extender aan.

Het was een slim idee van BMW destijds, haar eerste elektrische auto optioneel te voorzien van een generator op benzine. Alleen doet zo'n generator de i3 geen goed in de nieuwe WLTP-cyclus. Waardoor BMW in allerijl heeft besloten een jaar na de facelift van de i3 de elektrische hatchback uit te rusten met een grotere 42.4 kWh batterij. Die is een stuk groter dan het 33.2 kWh exemplaar dat je tot nog toe kon krijgen en zorgt er volgens BMW voor dat je ver genoeg geraakt om zo'n range extender onnodig te maken.

In de nieuwe WLTP-testcyclus weet de strafste i3 zo'n 285 kilometer aan range bij elkaar te rijden. Niet weinig maar ook niet ongelooflijk veel natuurlijk. De extender zou daar nog zo'n 160 kilometer aan toe kunnen voegen, waardoor het geheel boven de 400 kilometer stijgt. Maar kijk, de strengere Europese normen laten het niet meer toe dat BMW de i3 een benzinerugzakje geeft. In de VS kan je de i3 in de toekomst trouwens nog wel met range extender krijgen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Robert1 17:06
afbeelding van Robert1

Yves, wat bedoel je precies met ‘ de strengere Europese normen laten het niet meer toe dat BMW de i3 een benzinerugzakje geeft‘? Volgens het Duitse ‘Auto, Motor und Sport’ voldoet de i3 Rex aan euronorm 6d temp, wat de meest recente en strenge norm is.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws