Sinds begin dit jaar kon je geen Porsche op dieselkracht meer bestellen, nu laat het merk officieel weten dat het geen intenties meer heeft om een dieselversie in de markt te zetten. Porsche zal zich gaan focussen op benzine- en elektrokracht. Al dan niet gecombineerd.
Porsche stopt met de verkoop van dieselwagens. Eentje die je van mijlenver kon zien aankomen, want systematisch werd de diesel verbannen bij het merk. Zo kregen de nieuwe generaties Panamera en Cayenne al geen diesel meer onder de kap, in februari van dit jaar verdween ook de Macan Diesel van de prijslijst. Het bleef nog even onduidelijk met het oog op dieselgate, WLTP en 2020 dat Porsche dan toch nog terug aan de diesel zou gaan maar nu is het besluit kraakhelder: Nein.
Marginaal
De Duitse sportwagenfabrikant wordt daarmee het eerste merk binnen de Volkswagen Group dat ooit diesel verkocht maar ze nu weert. Het is niet toevallig dat Porsche de eerste is die de stap neemt. Temeer omdat het merk zelf geen zware ontwikkelingskosten heeft moeten steken in het bedenken van een diesel-motorenfamilie. De dieselmotoren bij Porsche werden namelijk geleend van de VW-groep.
Daarnaast was diesel maar goed voor een marginaal aandeel in de verkoop bij het merk. Ruwweg 1 op de 10 klanten gingen voor een diesel en diezelfde klanten vinden bij de nieuwe generaties Porsches vaker hun heil bij de plug-inversies. Porsche zal dan ook volop inzetten op die nieuwe aandrijfvorm samen met mogelijks een familie aan volledige elektrische wagens. Eentje daarvan - een sedan - staat nu al in de coulissen te wachten om zijn publiek debuut te maken.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 23 uur geleden