Na jaren van verlies onder de vleugels van GM is Opel op een indrukwekkend korte tijd weer winstgevend dankzij de hulp van de PSA Group. Schaamtelijk voor GM, feestje voor Peugeot en Citroën.
Het was één van de meest verlieslatende merken van Europa, het Duitse Opel. Grotendeels de schuld van moederbedrijf GM. Althans, dat besluit zou je kunnen trekken uit de laatste cijfers. Want het is nog maar van 2017 dat Opel deel uit maakt van de PSA-groep (met Peugeot, Citroën en DS), ondertussen is het Duitse merk gewoon winstgevend. De eerste helft van 2018 was goed voor een operationele winst van 502 miljoen euro. Straf, als je weet dat in diezelfde periode in 2017 nog een verlies van 179 miljoen euro werd genoteerd.
Snijden waar nodig
Het één en ander heeft er mee te maken dat grote baas van de PSA Group, Carlos Tavares, zich serieus gebogen heeft over het Duitse merk. Waardoor er stevig bespaard werd in alle hoeken van het bedrijf. Dit leidde in Duitsland meermaals op protest van vakbonden die vrezen voor banenverlies of loonsverlagingen.
PSA ziet vooral een toekomst voor Opel waarbij technologie onderling zal gedeeld worden. Verder kreeg Opel van de groep de opdracht om een nieuwe generatie motoren te ontwikkelen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 14 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 17 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden