Alpine kleeft pure prijzen op A110

Alpine-A110-prijzen

Nu alle Première Editions de deur uit zijn bij Alpine hangt het sportwagenmerk van Renault de echte prijzen aan het raam van de dealers. Dat er twee versies zijn wist je al, Alpine geeft nu ook de bodemprijs mee; vanaf 55.000 euro. Of je hier een Porsche 718 Cayman voor laat staan?

Renault zet wel eens graag haar schouders onder andere automerken. Zo maakten de Fransen van Dacia een compleet succesverhaal en hoopt het nu nieuw leven te blazen in het roemrijke Alpine. Het eerste model van het vernieuwde sportwagenmerk is zoals jullie weten de A110. Een coupé met middenmotor die meteen de gevestigde orde aanvalt, met het mes tussen de tanden.

De ingrediënten zijn dan ook puur en onversneden; Een 1.8-liter viercilinder turbobenzine die zijn 252 pk naar de achterwielen mag sturen via een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. En o ja, dan is er natuurlijk ook nog een laaggewicht karkas rond gebouwd. Nu de eerste 1.955 (een knipoog naar het oprichtingsjaar van het merk) lanceringsexemplaren de deur uit zijn is het tijd om over te gaan tot de orde van de dag; de 'gewone' versie. Of beter; versies. Want Alpine geeft klanten de keuze uit twee A110-smaken.

Alpine-A110-prijzen

55.000 euro

De goedkoopste versie is meteen ook de puurste. Alpine noemt 'm ook letterlijk de A110 Pure. Met lichte kuipstoelen van Sabelt en 17-duims velgen die de weegschaal niet boven de 1.100 kilogram doet prijken. Toch is er standaard plaats voor airco en een infotainmentsysteem met navigatie. Kostprijs van deze pure A110? 55.000 euro. Net 272 euro goedkoper dan een Porsche 718 Cayman die over net iets meer paarden beschikt (300 pk). Al moeten we wel meteen zeggen dat een gelijkaardig uitgeruste 718 Cayman meteen een serieuze duit meer kost.

De A110 Légende is het luxebeestje van de familie. Met standaard zesvoudig verstelbare zetels die je ook nog eens in het kastanjebruin leder kan krijgen, een audiosysteem van Focal en specifieke velgen die knipogen naar de exemplaren op de originele A110 Berlinette 1600SC. Prijs? 58.800 euro.

A110 die je moet hebben

Wat het nu moet kosten om de A110 buiten te rijden die je moet hebben (volgens Autofans-normen)? 58.738 euro. Met de Pure als basis, aangedikt met de optionele Brembo-remmen (1.016,40 euro), actieve sportuitlaat (1.512,50 euro) en - knullig dat dit niet standaard is - parkeersensoren & achteruitkijkcamera (1.210 euro).

Dit of een Porsche 718 Cayman, wat denken jullie?

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 20 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
andre123 19:38
afbeelding van andre123

alleen al omdat ie er is,de alpine

Optimus 21:00
afbeelding van Optimus

Cayman natuurlijk, wie betaald 59K voor een renault?

Jos D. 08:44
afbeelding van Jos D.

Mercedes vindt hun motoren anders wel goed genoeg om onder hun motorkap te steken.
Vergeet ook niet dat Renault jarenlang succesvol is geweest in de F1 met hun turbomotoren waar ze zowat pionier waren. En vergeet ook de legendarische R5 turbo niet.
Kortom, ze kunnen wel een aardig palmares voorleggen.

De testen zullen moeten uitwijzen of het ding zijn prijs waard is.

Nidas Leo 06:33
afbeelding van Nidas Leo

De testen die je leest zijn anders behoorlijk positief... En wat de prijs betreft: ook in dit artikel wordt er op gewezen dat een gelijkaardig uitgeruste Cayman een aardige duit méér kost.
Zulke one-liners als "Wie betaalt 59 K voor een Renault" zijn te belachelijk om verder woorden aan vuil te maken. "Wie betaalt" schrijft men bovendien met een T. ;-)

Thomas De Schaepdrijver 07:39
afbeelding van Thomas De Schaepdrijver

Volledig mee eens Leo.

Ed 20:16
afbeelding van Ed

Ik ben éen van die idioten die 59k gaat betalen voor een renault. Ik zou voorstellen eens proef te rijden met de Alpine, en daarna commentaren te plaatsen. Oh ja, op dit ogenblik rij Ik met een Mercedes Citan, inderdaad met Renault Kangoo motor, heeft op dit ogenblik 350.000 kilometer gelopen en heeft nog geen 5 minuten in de garage gestaan. Dus kom niet vertellen dat Renault geen motoren kan maken!

HM 12:40
afbeelding van HM

Motoren kan Renault maken maar hun carrosserie trekt op niks. Veel te lichte materialen en gerammel langs alle kanten.

andre123 12:00
afbeelding van andre123

en wie betaald er 59k voor een porche waarvan en hopen rondrijden?
voorlopig heb je met alpine iets origineels

Optimus 15:25
afbeelding van Optimus

Punt 1: Mercedes steekt idd een renault motor onder hun kap. Dit natuurlijk enkel voor hun allerlichtste motorisaties.
Lees : de leasebakken en die enkele mensen die na aankoop een attack krijgen als ze horen dat er een renaultmotor in hunne mercedes ligt.
Punt 2 : betaalt is idd met een T ;)
Punt 3 : die porsche kan mss iets minder speciaal zijn maar als je tegen je maten kunt zeggen dat je een Porsche onder je gat hebt of een Alpine ...
Herverkoopwaarde zal ook wel een verschil zijn in het voordeel van de Porsche.

Waxweazel 16:11
afbeelding van Waxweazel

In sommige Porsches ligt ook een VW-motor .. Of nog leuker geredeneerd: een Skoda motor ! ;)

Een Alpine is gewoonweg heel erg speciaal. Veel specialer dan een Porsche die je nu in zoveel varianten kan kopen en waarvan je dus ook heel veel ziet. Weg exclusiviteit dus.

4g63 22:12
afbeelding van 4g63

Een versnellingsbak van VW wel. Motor weet k niet echt. Begint inderdaad beetje het jaguar verhaal van zo'n 15j geleden te worden hé, was toen ook veredelde ford.

Jos D. 17:06
afbeelding van Jos D.

Leasebakken of niet. Ze zullen toch aan Mercedesnormen moeten voldoen want anders is het wel imagoschade voor Mercedes. En ze doen het vooral owv de uitlaatnormen die dan voor hun wagenpark gemiddeld naar beneden gaan. En blijkbaar willen ze geen energie steken in de ontwikkeling van eigen motoren of ze hebben de knowhow niet hiervoor.

BMW heeft enkele jaren hetzelfde gedaan met de inkoop van PSA motoren (benzine en diesel) tot ze zelf met hun nieuwe modulaire motoren kwamen (elke cilinder = 500cc).

lapjm 12:38
afbeelding van lapjm

Alpines van de jaren '60 en '70 halen (gezien de aankoopprijs van toen) prijzen die vergelijkbaar zijn met Porsches van die tijd.

JRE 16:35
afbeelding van JRE

De eerste editie, waarvoor je een aardige premium moest betalen, was meteen uitverkocht. Ik ben best blij dat liefhebbers de Alpine een kans geven. Op het autosalon was ik heel aangenaam verrast. Hij ziet er in levende lijve bijzonder goed uit en het interieur was toch hoogwaardiger dan ik vreesde. Ik zou hem durven kiezen boven een Porsche.

En tegelijk geef ik ook mensen die een Cayman kopen groot gelijk.

andre123 18:30
afbeelding van andre123

haha leuk gerenedeneerd waxweazel,of nog
zou er in die porche ook vw sjoemelsoftware zitten?LOL

Waxweazel 11:37
afbeelding van Waxweazel

Aangezien er al genoeg terugroepacties zijn voor Porsche modellen zoals de Cayenne, Panamera, Macan ... Dan kan je wel stellen dat Porsche ook graag aan de sjoemelsoftware zit ;)

Leeuw 19:29
afbeelding van Leeuw

Optimus heeft wel gelijk met zijn punt 3: imago en doorverkoopwaarde van de Porsche zullen toch van een ander niveau zijn.

Wel chapeau voor Renault om deze wagen op de markt te brengen. In tijden waar het allemaal rond SUV’s draait, is het een verademing om toch ook eens een nieuwe funcar te zien.

PS: is een Audi TT niet een eerlijker concurrent voor de Alpine dan een Porsche? Zoals hierboven vermeld, je kan moeilijk een quasi full option vergelijken met een instapmodel...

Nidas Leo 08:06
afbeelding van Nidas Leo

Ik ben er helemaal niet zeker van dat de herverkoopwaarde (procentueel uitgedrukt) van de Alpine merkelijk onder die van een Porsche Cayman zal liggen... qua exclusiviteit scoort hij al een stuk beter dan de Porsche. We 'll wait and see, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk best meevallen.
En wat die Renault motoren bij Mercedes betreft: de nieuwe TCe 1300 'tjes zijn met hun vermogens tot 160 pk niet echt meer 'basic' te noemen. (tenzij je 200 pk een absoluut minimum zou vinden). Een 1.5 dCI mag je natuurlijk wel een instapmotor noemen. ;-)
Dat dieseltje heeft overigens een zéér goede reputatie opgebouwd in de loop der jaren.

On topic: deze A110 heeft in ieder geval enkele paniekreacties bij zijn concullega's veroorzaakt, tot spijt van wie 't benijdt.

Wim 08:32
afbeelding van Wim

Als je kijkt naar de afwerking & exclusiviteit van de Alpine zou ik ook niet durven zeggen dat de herverkoopwaarde onder die vd Cayman zal liggen

Giacomo 03:51
afbeelding van Giacomo

Wie een beetje verstand heeft van sportwagens weet dat 320 kg veel is. Dit is het verschil in gewicht tussen de Cayman en de A110. Ik heb met de A110 gereden en het is gewoon prachtig. Het lichte stuurgevoel en de belevening is fantastisch en daar gaat het toch over. En dan ook nog het comfort dat je krijgt voor een sportieve wagen. Hij is zeer uitgebalanceerd en geraffineerd. Wie weet wat Renault Sport al heeft gemaakt weet ook wel dat ze verstand hebben van motoren en chassis bouw. Ik had 7 jaar een Clio 3 RS R27 waar ik regelmatig een trackday mee deed. Behalve een set andere remblokken wat hij standaard. Er was op dat moment geen enkele andere auto in die prijsklasse die zo veel rijplezier en beleving gaf. Ook nooit technische problemen mee gehad. Wat betreft waardebehoud en exclusiviteit , er zijn op 3 jaar tijd wereldwijd 6000 alpine's verkocht. Hoeveel Porsche Cayman zie je rijden. Je komt er bijna dagelijks tegen. Tenslotte worden ze ook gemaakt waar ze ooit de alpine's en ander mooi spul van Renault hebben gemaakt. Eigenlijk is er geen vergelijking mogelijk. Het zijn alle 2 mooie producten maar als je "echt" wil rijden dan is de Alpine de beste op gebied van beleving.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws