Het blijft bij Volkswagen donderden aan de top. In een laatste poging om orde na dieselgate te scheppen heeft de groep besloten al haar automerken in drie korven te leggen en daarboven een ex-topman van BMW te plaatsen. En zo blijft de stoelendans in het Duitse bedrijf aan de gang.
Het werd begin deze week aangekondigd en ondertussen is het al realiteit; Matthias Mueller verlaat het roer per direct van de VW Group om plaats te maken voor Herbert Diess. Straf, want Mueller, ex-Porsche, heeft daardoor nog geen drie jaar de gehele groep mogen overzien. Volgens insiders was er vroegen binnen de groep omdat Mueller er niet in sloeg een duidelijke toekomst voor de merken te creëren waarin de gehele groep gekend zou staan als één van de meest ecologische autobouwers.
De fakkel is nu alvast doorgegeven aan Herbert Diess die de taak krijgt om de 12 bedrijven onder de koepel verder te reorganiseren. Daarbij werd meteen aangekondigd dat het voortaan haar automerken in drie korven gaat leggen.
Duidelijkheid scheppen
Inderdaad; Seat, Skoda, Volkswagen, Audi, Porsche, Bugatti, Bentley en Lamborghini worden voortaan onderverdeeld in 'volume', 'premium' en 'Super Premium'. Hoewel de groep nog niet bekend heeft gemaakt wie waar hoort moet je geen diploma in groepologie hebben om uit te vogelen wie waar thuis hoort. Bugatti een Volume-merk? We think not...
Waarom nu juist Diess als opperman aan het roer? Dat zal verschillende - vaak interne - redenen hebben. Wel wist de Duitser die voordien een hoge positie bij BMW bekleedde in 2016 een doorbraak te forceren in vastgelopen onderhandelingen met vakbondsleiders van de VW Group. Het resultaat? 30.000 jobs minder en 3,7 miljard euro bespaard. Daarmee trek je de aandacht van de raad van bestuur natuurlijk.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 17 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden