Lexus heeft - na een best lange afwezigheid - eindelijk haar antwoord op rivalen van het C-SUV-segment. Die luistert naar UX, gebruikt een nagelnieuw platform en de nieuwste generatie van Lexus' hybrideset-up. Iets voor jou, deze UX?
Toyota heeft de CH-R, Lexus krijgt de UX. Buiten het gedeelde TNGA-platform zijn beide rakkers echter van een totaal verschillend allooi. Meer nog, we durven zeggen dat de Toyota een meer uitgesproken design heeft dan die Lexus. En dat wil al iets zeggen, als je het gerief van Lexus tegenwoordig bekijkt. De UX zal het moeten gaan opnemen tegen rivalen zoals de Mazda CX-5, Audi Q3 en de Jaguar E-Pace. Wat het daarvoor in de strijd werpt?
Typisch Lexus
Wel, om te beginnen de typische Lexus-snoet. Met een heuse grille waaruit scherpe koplampen lopen. Achteraan mag het lichtwerk dan weer doorlopen. Stevige rechte uitgeklopte wielkasten zorgen dan weer voor de offroadlook. Mooi of lelijk, deze UX? We laten het op eigenzinnig.
Binnenin oogt de opstelling dan weer een stuk klassieker qua opstelling. Met een naar de chauffeur gedraaide boordplank, ingewerkt infotainmentscherm en versnellingsknuppel op de middentunnel. Toch plaats voor higtech. Dan hebben we het niet enkel over de digitale instrumentencluster maar ook de met led-verlichte ventilatiemonden. Bij lexus spreken ze alvast over een interieur dat gebruik maakt van sashiko, een weeftechniek die ook wordt gebruikt voor het maken van judo- en kendo-uniformen. Het blijven eigenzinnige knapen, die Japanners.
Beste van de klas
Zoals eerder gezegd onderhuids dus het TNGA-platform, type GA-C om exact te zijn. De versie die ze gebruiken voor voorwielaangedreven wagens zoals de Prius, C-HR en Auris. Dat mag dan wel saai klinken maar dat nieuwe platform weet steeds hoge ogen te gooien. Mede dankzij een bijna onmogelijk laag zwaartepunt, stevige punten en een MacPherson voor + dubbele wishbone achter. De resultaten zijn er dan ook bij de UX: Het laagste zwaartepunt & draaicirkel in zijn klasse.
Qua aandrijving doet de UX het met een 2-liter benzine die niet naar onze contreien komt. Nu ja, afhankelijk van hoe je het bekijkt, want wij zullen het doen met de 250h, een hybrideversie die een 2-liter viercilinder benzine laat sparren met een elektromotor, goed voor 178 pk. Met die set-up bedient de UX de voorpootjes, al kan je ook voor de optionele E-Four gaan op die 250h. In dat geval zorgt een extra elektromotor achteraan dat wanneer de voorbanden grip verliezen er tot 80 procent van de kracht naar de achterwielen kan. Vierwielaandrijving dus maar dan anders.
Wat de UX moet kosten, en gaat verbruiken geeft Lexus nog niet mee. Wel een lanceringsdatum; dit najaar.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 1 dag geleden