Renault windt er zelf geen doekjes om dat het (her)lanceren van Dacia het Franse merk een serieuze boost heeft gegeven. In cijfers; sinds de lancering in 2004 verkocht het Roemeense merk meer dan 5 miljoen budgetwagens. Dat zijn een hoop Dacia's, neem het van ons aan.
In 2004 nog maar één model in het gamma, de Logan, tegenwoordig een range van zes budgetmodellen. De toppers zoals de Sandero (in 2008) en de Duster (2010) zorgden er echter voor dat het Roemeense merk écht doorbrak bij de gemiddelde autokoper. Goedkoop rijden met nieuw gerief, dat was zowat het verkooppunt van het merk. Geen slechte zet zo blijkt, want nog geen 15 jaar later vonden maar liefst 5 miljoen klanten de weg naar een 'nieuwe generatie' Dacia (lees: sinds Renault in de pap had te brokken).
Wat nu de populairste Dacia is? Zonder twijfel de Logan die in centraal en Oost-Europa gretig aftrek kent. Al stellen Duster en Sandero niet teleur. Zorgden die in hun respectievelijk lanceringsjaar nog voor 68.535 (Duster) en 38.887 (Sandero) verkochte exemplaren, dan vlogen de rakkers vorig jaar respectievelijk 183.447 en 270.134 (!) keer over de toonbank.
Je kan er dus mee spotten, met die Dacia's, Renault zal je er heus niet mee kwetsen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 5 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 23 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden