VW's 1.5 TSI BlueMotion draait niet graag

vw-golf-facelift-2017_01

Daarom ook dat de gloednieuwe viercilinder een 'coastmodus' krijgt zoals bij een hybridesysteem waardoor Volkswagen naar eigen zeggen 0,4l/ 100 km kan sparen met het blokje in de Golf facelift. BlueMotion V2 zeg maar.

BlueMotion, een uitvoeringslijn voor modellen van Volkswagen waarbij de nadruk op een lage CO2 en laag brandstofverbruik ligt. Een uitvoering dat uiteraard eveneens beschikbaar is op de Golf facelift. Alleen bouwt die niet meer verder op de bestaande componenten maar krijgt 'ie gloednieuwe technologie onder de kap. Met een 1.5 liter viercilinder als centraal hart.

Dat blok wordt in de BlueMotion gekoppeld aan de DSG-automaat met dubbele koppeling en een compacte lithium-ion-batterij. Het resultaat is een soort van hybride dat niet echt een hybride is. Of in mensentaal; wanneer de elektronica het toepasselijk vindt, schakelt het de motor uit (bijvoorbeeld wanneer je van een berg naar beneden aan het rollen bent of uit bolt richting een stoplicht) en zal de batterij alle componenten voorzien van peut (stuurbekrachtiging, airco, radio, etc.). Coasting heet zoiets in een mooie autoterm.

vw-golf-facelift-2017

Volgens Volkswagen kan de Golf BlueMotion er alvast 0,4l/ 100 km mee sparen. Waardoor het normverbruik van de 1.5 op 4,6 l/100km en 104 g/km CO2 komt te liggen. In ruil krijg je 130 pk en 200 Nm. Een iets toegeknepen vermogen ten opzichte van de gewone uitvoering van de 1.5 (150 pk, 250 Nm) al zal je heus over genoeg peut beschikken om rond te geraken.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws