Hoewel Opel niet synoniem staat met cabrio's, heeft de Duitse constructeur doorheen de jaren enkele memorabele dakloze voertuigen gecreëerd. Met de lente in volle galop besluiten ze in Rüsselsheim het dak er nog eens af te halen.
De Patent Motor Car System Lutzmann. Niet enkel de eerste Opel in 1899 maar ook meteen een cabrio. Ergens logisch als je weet dat toen open koetsen de norm waren. Al zegt het wel iets over de cabriogeschiedenis van het Duitse merk. Al zal de 'Lutzmann' er niet bij zijn tijdens de ADAC Opel Classic Hessen-Thüringen rallye dit jaar, want Opel haalt 5 andere klassiekers vanonder het stof om samen te spelen met de nieuwe Cascada. Een greep doorheen Opel's geschiedenis.
8/25 PS
We spreken de jaren 20 en marketingbedrijven houden zich nog niet bezig met het geven van lekker bekkende namen aan automobielen. Daarom ook dat ze bij Opel vooral 'technische' namen gaven aan hun auto's gebaseerd op de Duitse taxatieklasse die omhoog ging per 500cc. Duidelijk bij deze 8/25 PS, een voor die tijd sportieve GT met vier zitplaatsen en een 25 pk sterke 2-liter viercilinder onder de kap. Goed voor een topsnelheid van zo'n - afhankelijk van inzittenden en bagage - 65 km/u.
Super 6 Cabriolet
Eind jaren 30 was open rijden niet meer de norm, wel een luxe. De Super 6 was een cadeautje aan zichzelf voor de 75e verjaardag van het merk, een cabriolet kon dan ook niet ontbreken. Onder de kap een 2.5-liter zes-in-lijn met 55 pk en een topsnelheid van 115 km/u. Cijfers die perfect passen bij de heerlijke styling van de cabrio.
Opel Olympia Limousine
Geen cabrio pur sang, deze Olympia, want de limousine krijgt een 'sardienenblikdak' bovenop. Waardoor het dak wel kan verdwijnen, maar ramen en deuren intact blijven. Kenmerkend aan de Olympia uit de jaren 50 zijn de overdreven ornamenten, chromen accenten en knipogen naar de luchtvaart. Een gevolg van de naoorlogse tijd. Voorin een 1.5-liter viercilinder met 42 pk.
Opel Rekord A Cabrio
Eigenlijk speelt Opel hier een beetje vals, want uit de eigen fabrieken rolde er nooit een Rekord Cabrio. Het was carrosseriebouwer Karl Deutsch uit Keulen die van de eerste Rekord aan fraaie cabrio bouwde. Klanten moesten daarvoor wel diep in de buidel tastten, want de ombouw kostte nog eens de helft van je nieuwe Rekord. Daarom ook dat er amper 30 exemplaren werden gebouwd in 1963.
Opel Rekord C Cabrio
Net zoals z'n voorganger een creatie van carrosseriebouwer Karl Deutsch met hetzelfde recept; neem een nieuwe Rekord, zaag het dak eraf en geniet van het resultaat. Met stijgende populariteit, want werden van de A amper 30 stuks gebouwd, dan zijn er 50 C's op onze aardbol.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 7 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 13 uur geleden