BMW maakt in Tokyo bekend een doorbraak te hebben in waterstoftechnologie. Ze zeggen een methode gevonden te hebben om waterstof te kunnen samenpersen waardoor wagens tot 700 kilometer ver kunnen rijden op één tank.
De nieuwe techniek is nog nieuw en het zal dus nog even duren alvorens we die in productie zien. Maar BMW zegt dat zodra de technologie op punt staat, ze een waterstofauto kunnen opleveren met een rijbereik van 700 kilometer. De nieuwe methode betreft het comprimeren van waterstof op extreem lage temperaturen waardoor ze het volume van opslag kunnen vergroten. Die oplossing vloeit verder uit een samenwerking met Toyota, die de daarvoor speciaal ontwikkelde fuel cell tank aanlevert.
Op het autosalon van Tokyo laat Merten Jung, hoofd van de afdeling Fuel Cell, weten dat deze technologie in 2020 op de markt zal komen. De nieuwe waterstoftechnologie zal zijn intrede doen in een “long distance car, a larger sedan".
En hoewel BMW en Toyota samenwerken voor onderliggende technologie, zijn ze niet van plan samen te werken aan eenzelfde auto. Daarvoor is de doelgroep te verschillend, aldus Merten Jung.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 11 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden