BMW heeft op haar jaarlijks technologie-evenement de 1 Reeks voorgesteld met Direct Water Injection. Helemaal gloednieuw is de technologie niet want we hebben het al kunnen bekijken op de M4 GTS Concept een tijdje terug. De belofte dat het snel realiteit kon worden lijkt nu bevestigd.
Het is wel al toegefluisterd geweest een aantal maanden terug, maar nu is er tijdens een BMW-event in het zuid-Franse Miramar effectief een 1 Reeks concept voorgesteld die is uitgerust met directe waterinjectie. In het vooronder zit een 1.5-liter driecilinder met turbo die werd geleend van het paradepaardje uit Beieren, namelijk de i8. In deze 1 Reeks produceert het blok een mooie 218 pk, net iets minder dan de 231 pk's in de i8.
Dit was enkel mogelijk door directe waterinjectie op dit motorblok toe te passen en hoewel BMW dit oorspronkelijk enkel op een high-performance model had gepresenteerd, zou het de bedoeling moeten zijn dat in de toekomst zowat elk productiemodel hiermee wordt uitgerust.
Waterwat?
Het Direct water injection system vernevelt onder druk water in de verbrandingskamers om de temperatuur erin te verlagen. Dit verhoogt dan de efficiëntie en het vermogen. Dankzij deze temperatuursdaling kunnen de ingenieurs bij BMW de compressie verhogen zonder te moeten vrezen voor beschadigde componenten. De fijne waterstraal zorgt er vervolgens voor dat de temperatuur in de verbrandingskamers daalt met zo'n 25 graden Celsius en dat de motor tot 10 procent beter rendement geeft voor een verbruik dat tot 8 procent lager ligt.
Het reservoir voor dit systeem krijgt een plaats in de koffer en een pomp stuurt het richting de motor. Het reservoir zelf is zo'n 4 liter groot en kan bijgevuld worden via watercondens uit de airco. Daardoor zou je maar jaarlijks het reservoir moeten bijvullen. Steek je vaak de airco stevig aan, dan kom je langer toe. Wanneer we het systeem op een wagen in de toonzaal gaan terugvinden is evenwel nog niet duidelijk.
Recente reacties
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Waarom blijft iedereen dat zeggen? Rij eens met een recente wagen, die afwijking is er bijna niet...
Door this 13 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Dat is zever. 7 km teveel = minstens 60 op je kilometer teller (bij 50). Dan kan je niet meer...
Door John 15 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Dat van die bordjes die het aanduiden, is ondertussen ook niet meer het geval. Toch hier in de...
Door John 15 uur geleden
Vooruitblik: Alpine A390 wordt elektrische GT
A290 is nu reeds een goeie maand te bestellen, en we mogen toch al van een licht succes spreken....
Door Dwergkonijn 17 uur geleden