De nieuwe Astra moest er niet alleen strakker uitzien, hij moest ook technologisch het verschil gaan maken. Opel dikt de optielijst stevig aan met zaken die we voordien enkel in hogere klassen terugvonden.
Deze ochtend nog lekte alle officiële beelden van de nieuwe generatie Opel Astra, en zonet maakte Opel dan maar alle informatie bekend. Niet volgens planning dus.
Looks
De Astra blijft herkenbaar maar werd vooral achteraan echt strak getrokken op basis van het Monza-concept. De C-segmenter is de eerste in zijn klasse met intelligente full-LED koplampen, al krijg je die enkel als je de topversie bestelt.
Weight Watchers
Een nieuw design, logisch, maar vooral technisch heel wat wijzigingen. Zo is deze Astra (K) tot 200 kilogram minder zwaar dan de uittredende J-generatie, 120 kilogram lichter ben je altijd. Die besparing komt er vooral dankzij een lichtere carrosserie, die van 357 kilogram naar 280 kilogram ging. Maar hij is niet alleen lichter, hij is ook kleiner - in tegenstelling tot alle andere modellen van alle andere constructeurs, waar alles steeds groter wordt. Deze Astra is 4,9 centimeter korter dan voordien, 2,6 centimeter lager en de wielbasis is 2,3 centimeter kleiner. En, ongelooflijk maar waar, Opel speelde het toch klaar om 3,5 centimeter meer beenruimte te creëren. Ook de ruimte tussen de zetels voor- en achteraan werd vergroot.
Onder de kap vinden we enkele benzine- en dieselmotoren. Zo is het de 1.0 liter met 105 pk en 170 Nm die als instapper dient bij de benzinemotoren en de 1.6 CDTi is de 95 pk versie die het dieselaanbod aftrapt.
Apple en Google
Binnenin heel wat nieuwigheden in een vernieuwd maar herkenbaar interieur. Vooral technologisch wordt daar het verschil gemaakt. Zo zegt Opel technologieën in deze Astra te introduceren die voordien enkel voor hogere segmenten beschikbaar waren, zoals hulpsystemen voor de bestuurder, de massage-optie, gekoelde zetels en in de breedte verstelbare zetels behoren nu tot de mogelijkheden. Het nieuwe infotainment systeem huisvest Carplay van Apple en Android Car van Google.
Dit is ook de eerste Opel met de Opel OnStar technologie. Zo zal er automatisch een alarm verstuurd worden naar Opel wanneer je airbag ontploft. Opel zal je zo snel mogelijk contacteren, lukt dat niet, dan worden de hulpdiensten automatisch ingeschakeld.
Afspraak in september
Opel zal deze Astra in September op het autosalon in Frankfurt officieel tonen aan het publiek. Een salon later, allicht Genève, verwachten we de station-variant.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 20 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden