Officieel: Volkswagen Golf R Variant (2014)

volkswagen-golf-r-variant-2014_01

Volkswagen schudt het oubollig imago van de Golf Variant in één klap van zich af. Niet door er een zwaardere diesel in te lepelen, wel om meteen voor de van de pot gerukte R-versie te opteren. 300 pk in een Golf stationwagen met vierwielaandrijving. Daar zeggen wij geen nee tegen.

Het was geen groot geheim dat Volkswagen werkte aan de Golf R Variant. Echter is het wel een verrassing dat-ie zijn debuut krijgt volgende week op het autosalon van Los Angeles. Want stationwagens zijn nu niet meteen de grootverkopers in Amerika.

Zelfde recept, nieuwe verpakking

Onderhuids passen de Duitsers hetzelfde recept toe. Van de 2.0-liter TSI met 300 pk en 380 Nm, tot de vierwielaandrijving. Het is daarbij de eerste keer in de geschiedenis van de Golf dat de meest potente versie ook in stationwagentrim komt. Dankzij de DSG met zes verzetten snel je in 5,1 seconden naar de honderd (0,2 seconden trager dan de vijfdeursversie) en stuif je door tot een begrensde 250 km/u. Daarbij ligt het normverbruik op 7 liter per honderd kilometer en stoot hij 163 gram CO2 de lucht in.

volkswagen-golf-r-variant-2014

TL;DR? De Golf R Variant is een Golf R die iets trager is, maar wel tot 1.620 liter aan bagage slikt. Prioriteiten stellen heet dat dan.

volkswagen-golf-r-variant-2014

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Carlos 15:56
afbeelding van Carlos

Leuk! Maar waarom nog steeds die DSG 6-bak... VW blijft daar precies beetje stilstaan? Gelijk 4 verzetten overslagen en gaan voor een 10-bak lukt hen dan wel...

Carlos 19:04
afbeelding van Carlos

Dan waarom niet hun ontwerp herbekijken? Waarom kunnen de vitessenbakken van ZF deze hogere koppels dan wel aan...
Waarom dan geen ZF-bak (of ander type) in moffelen zou je je dan afvragen?
Kunnen ze dan de prijs niet meer drukken?
Denken ze in de vaarwateren te komen van hun Premium broeders?

In mijn ogen is een 6-bak in dit soort auto's beetje achteruit gaan. Ik heb het dan over de grotere modellen. De powerboten waar je toch nog die laatste versnelling hebt om te cruisen.
Niet de hot hatches!

john 17:53
afbeelding van john

Ergens op deze site las ik onlangs, dat de DSG 6 een natte koppeling heeft (olie) en de DSG 7 een droge koppeling, hierdoor kan die met 7 verzetten minder koppel aan (max 250 Nm).

Sven 18:27
afbeelding van Sven

Goed opgelet! Dat was in onze test van de Seat Leon Cupra van gisteren.

Wim 19:36
afbeelding van Wim

De DSG 6 is ook niet slechter dan de 7, veel minder zenuwachtig(ook door het hogere koppel), OT: dit is geweldig! :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws