'Braaf' is natuurlijk een understatement vanjewelste als je over de hypercar van McLaren spreekt. Toch oogt de circuitvariant daarvan niet zo extreem als een Ferrari FXX.
Klanten vroegen erom, het Britse merk levert. Het team van McLaren Special Operations (MSO) maakte van de P1 een trackspeeltje voor de superrijken en doopte hem tot P1 GTR. Een vette knipoog naar de befaamde F1 GTR van weleer.
Harder, luider, zaliger
Diens spirituele opvolger - deze P1 GTR dus - krijgt dezelfde grijs/ oranje kleurstelling en een meer aerodynamische styling. Denk dan aan een stevigere splitter vooraan, extra koelsleuven en een joekel van een vaste spoiler achterop. Aandachtstrekker (waarvan we het geluid nu al van willen horen) moet wel de herwerkte open uitlaatlijn zijn. Hemelse klanken zijn nu al gegarandeerd.
Tenslotte nam de spoorbreedte vooraan toe met 80 mm en werd het geheel waanzinnig dicht bij Moeder Aarde gezet. De hoogte van de ophanging is daarbij niet meer verstelbaar. Op het bandendepartement werd een setje van Pirelli slicks gekozen.
Net zoals een F1-wagen
Hoever de onderhuidse veranderingen gaan is nog niet geweten. Wel zal het motorgeheel dat bestaat uit een 3.8-liter V8 twinturbo gekoppeld aan een elektromotor nu 1.000 pk leveren en krijgt de P1 GTR een DRS-systeem (Drag Reduction System). Dankzij het setje batterijen is er trouwens ook een systeem dat toelaat om tijdelijk over wat meer oomph te beschikken. Een soort van push-to-pass-systeem.
Ooit eentje spotten? Dat wordt moeilijk. Klanten mogen, net zoals bij de Ferrari FXX, maar een paar keer per jaar met het ding het circuit op. Al krijgen ze daarnaast toegang tot de McLaren simulator en staat er een team tot hun beschikking. Hoeveel dit alles uiteindelijk kost is niet geweten, al spreken de meeste bronnen van een stevige 2,5 miljoen euro.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 23 uur geleden