Citroën neemt ook nieuwe motoren mee naar Frankfurt

Citroën neemt ook nieuwe motoren mee naar Frankfurt

Behalve een concept car of twee heeft Citroën ook wat technisch nieuws voor de klanten in Frankfurt. De motoren krijgen een stevige update en de driecilindermotor krijgt een turbo.

Daarmee wordt de 1.2 e-THP - want zo gaat hij heten - de krachtigste driecilindermotor in een productiewagen. Hij produceert namelijk 130 pk, waar Fords Ecoboost driecilinder blijft hangen op maximaal 125 pk. Het bijhorende koppel bedraagt 230 Nm en de CO2-uitstoot komt in theorie neer op 110 g/km. Vanaf begin 2014 brengt Citroën de motorisatie uit in de C4.

Wat extra blauw

Maar er is nog ander nieuws, van de dieselkant deze keer. Citroën bouwt twee nieuwe versies van de HDi-krachtbron. De BlueHDi met 150 pk komt terecht in de C4 (Grand) Picasso. Ook hij produceert 110 g/km aan CO2, al heeft dat met het zwaardere gewicht van de Picasso's te maken. De 180 pk-variant van PSA's BlueHDi komt in de DS5 te liggen. Standaard wordt deze met zestrapsautomaat geleverd, de CO2-uitstoot bedraagt dan 114 g/km. Citroën voegt er nog een SCR-systeem (Selected Catalyse Reduction) aan toe. Dat zorgt voor de omzetting van stikstofoxiden (NOx) - de vervuilende en onderschatte factor bij dieselwagens - naar stikstof en waterdamp, na een reactie met AdBlue.

Citroën neemt ook nieuwe motoren mee naar Frankfurt

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws