Behalve een concept car of twee heeft Citroën ook wat technisch nieuws voor de klanten in Frankfurt. De motoren krijgen een stevige update en de driecilindermotor krijgt een turbo.
Daarmee wordt de 1.2 e-THP - want zo gaat hij heten - de krachtigste driecilindermotor in een productiewagen. Hij produceert namelijk 130 pk, waar Fords Ecoboost driecilinder blijft hangen op maximaal 125 pk. Het bijhorende koppel bedraagt 230 Nm en de CO2-uitstoot komt in theorie neer op 110 g/km. Vanaf begin 2014 brengt Citroën de motorisatie uit in de C4.
Wat extra blauw
Maar er is nog ander nieuws, van de dieselkant deze keer. Citroën bouwt twee nieuwe versies van de HDi-krachtbron. De BlueHDi met 150 pk komt terecht in de C4 (Grand) Picasso. Ook hij produceert 110 g/km aan CO2, al heeft dat met het zwaardere gewicht van de Picasso's te maken. De 180 pk-variant van PSA's BlueHDi komt in de DS5 te liggen. Standaard wordt deze met zestrapsautomaat geleverd, de CO2-uitstoot bedraagt dan 114 g/km. Citroën voegt er nog een SCR-systeem (Selected Catalyse Reduction) aan toe. Dat zorgt voor de omzetting van stikstofoxiden (NOx) - de vervuilende en onderschatte factor bij dieselwagens - naar stikstof en waterdamp, na een reactie met AdBlue.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 23 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden