Geen hybride of elektrische motor, wel de tweecilinder op aardgas van Fiat wint de prijs « Best Green Engine of the Year 2013 ».
Laat ze maar geld pompen in hybridetechnologie en elektrische wagens, Fiat doet het anders en blijkbaar beter met hun aardgas-oplossing. Als basis dient de 900cc grote tweecilinder-motor met 80 pk en 140 Nm. Het blok met CNG is beschikbaar in de Fiat Panda, de Fiat 500L en de Lancia Ypsilon. In de Panda TwinAir stoot het blok op aardgas slechts 86 g/km CO2 uit, meteen het laagste op de markt.
Dat aardgas werkt blijkt ook uit de verkoopcijfers. Tussen 1997 en vandaag verkocht Fiat niet minder dan 560.000 voertuigen en lichte bedrijfsvoertuigen op aardgas in Europa.
De « Best Green Engine of the Year 2013 » is één van de twaalf prijzen binnen de algemene koepel van « International Engine of the Year ». In totaal brachten 76 journalisten uit 36 landen hun stem uit.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 16 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden