Opel duwt 170 pk sterke 1.6 SIDI-turbobenzine in de Astra

Opel 1.6 SIDI Turbo

Opel heeft een tijdje geleden aangekondigd nieuwe 1.6 diesel- en benzinemotoren te zullen gaan hanteren. Vandaag wordt de eerste benzinevariant geïntroduceerd in de Astra.

Met 170 pk en 280 Nm (50 meer dan zijn voorganger) zitten de cijfers alvast goed. Volgens Opel verbruikt deze daarenboven nog eens 5,9 l/100 km (CO2: 139 g/km) en zit het koppel 12 procent boven dat van zijn concurrenten in dezelfde klasse. Van 0 naar 100 km/u rijd je in 8,7 seconden, de topsnelheid ligt op 220 km/u, al doet de Sports Sedan 222 km/u. Een herneming van 80 naar 120 km/u gebeurt in 8,8 seconden. Dat zou twee seconden sneller moeten zijn dan met de motor die hij vervangt. De nieuwe 1.6 Turbo SIDI-motor is ook stiller. Het uitlaatsysteem en de inductie werden bijgewerkt, onder meer door een speciale sluiting tussen het kleppendeksel en de cilinderkop. Prijzen hebben we nog niet maar die verwachten we elk moment.

Opel 1.6 SIDI Turbo

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
BePa 09:33
afbeelding van BePa

Als Opel die kennis en kunde nu ook nog eens toepast op een motor met minder vermogen (bv. 120 pk) en een evenredig lager verbruik, dan koop ik terug een Opel...
Een extra zuinige motor inzetten om op verantwoorde wijze het vermogen op te drijven vind ik niet zinvol. Wat schiet je daar me op in het huidige verkeer ?

Mathieu 14:02
afbeelding van Mathieu

Voor de één is het niet zinvol, voor de anders juist wel. In België proberen ze je overal als een engeltje te doen rijden door overal verkeersdrempels en flitspalen te plaatsen. Nu komen er ook overal "trajectcontroles" tevoorschijn. Het enige wat je dus nog hebt is het wat sportiever kunnen rijden. Maw, eens wat vlotter kunnen optrekken dan degene naast u, wat vlotter (veiliger) voorbij kunnen steken, een bocht iets spannender nemen dan de gemiddelde Belg, enz... We kunnen niet meer riskeren van boven de verplichte snelheid te rijden, wel, laten we het dan iets plezanter maken. :-) En daarmee bedoel ik niet onveiliger hé. Een lichte motor die dat kan bieden is dus de ideale oplossing. En van 0 naar 100 in 8,7 sec, dat is nu ook geen beest hé. Maar het zal zeker vlot genoeg zijn. ;-)
Trouwens, voor degene die daar geen behoefte aan hebben, zal de motor zoals jij voorstelt wel met minder pk's komen vermoed ik. Zou ik toch logisch vinden.

Techno Patat 13:04
afbeelding van Techno Patat

mooi verwoord!

Sven 14:36
afbeelding van Sven

van deze 1.6 SIDI Turbo heeft Opel nog een 200 pk-versie klaar, voor minder vermogen moet je naar de 1.4 Turbo's.

Mathieu 12:14
afbeelding van Mathieu

Voor elk wat wils dus... ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws