Officieel: BMW 3-reeks F30 (2012)

Het is alweer de zesde generatie van deze 3-reeks, en volgens BMW heeft de geschiedenis ervan de 3-reeks gevormd tot wat hij nu is. Opvallendste wijzigingen zijn het nieuw design, de head-up display in kleur, alle motoren krijgen TwinPower Turbo technologie en kunnen allemaal worden gekoppeld aan de achttraps automaat. Verder krijgt hij ook Start/Stop mee.** Update: 100 HQ foto's in onze galerij.**

Update: Lees hier onze rijtest met de BMW 328i 2012 (F30).

Alweer een maatje groter
Maar laten we even detail gaan. Zo krijgt de 3-reeks een nieuwe look. Opvallend zijn de spitsere koplampen die het geheel zo eleganter moet gaan maken. Deze generatie is ook weer gegroeid. Zo groeide de wielbasis met 50 mm, de spoorbreedte met 37 mm vooraan en 47 mm achteraan en is de wagen 93 mm langer. Het feit dat BMW hem net iets langer maakte heeft tot gevolg dat er meer gespeeld kon worden met de sportievere daklijn. Maar daarnaast resulteert dat ook in meer ruimte voor de passagiers achteraan (+15 mm beenruimte en +8 mm hoofdruimte). De kofferruimte werd ook wat groter, met 20 liter om exact te zijn, waardoor het totale laadvermogen op 480 liter strandt. Verder moeten we ook opmerken dat de 3 reeks wat vermagerde, met zo'n 40 kilogram om exact te zijn.

Motoren: Nog zuiniger, viercilinder, start/stop en Hybride in de maak
Als koper kan je kiezen uit ver motoren die allemaal de TwinPower Turbo Technologie meekregen en allemaal gekoppeld kunnen worden aan een achttraps versnellingsbak. Naast de zescilinders kan je ook kiezen voor de 328i waar een viercilinder het werk doet. Die viercilinder krijgt een turbo en zou de klant een gezonde verdeling fun en verbruik moeten bieden. Zoals eerder gezegd kan je altijd kiezen voor de achttraps versnellingsbak, en daarmee zijn ze in dit segment de eerste, zeggen ze. Die automaat komt samen met de Start/Stop technologie die in deze 3 reeks standaard geleverd wordt. Om het verbruik verder te drukken beschikt hij ook over remregeneratie, een schakelindicator en werd ook de randaparatuur, zoals de airco, aangepast om een minimum te verbruiken. Al die snufjes komen tot hun volle potentieel wanneer je de BMW in zijn nieuwe stand zet, namelijk de ECO PRO modus (naast de gekende comfort, sport en sport+ standen). De topper is nog steeds de 320d EfficientDynamics Editie die met zijn 163 pk een gemiddeld verbruik van 4,1 liter per 100 kilometer laat optekenen. De CO2 uitstoot bedraagt amper 100 g/km. BMW maakte ook bekend dat er volgend jaar, in 2012, nog zuinigere motoren gelanceerd zullen worden en dat er ook een BMW ActiveHybrid 3 in de herfst aankomt!

BMW 316d F30: 116 PS, R4
BMW 318d F30: 143 PS, R4,
BMW 320d F30: 184 PS, R4, 7,5s 0-100, 4,5 Liter / 100 km
BMW 320d EfficientDynamics Edition F30: 163 PS, 8,0s 0-100, 4,1 Liter / 100 km
BMW 320i F30: 184 PS, R4
BMW 328i F30: 245 PS, R4, 5,9s 0-100, 6,4 Liter / 100 km
BMW 335i F30: 306 PS, R6, 5,5s 0-100, 7,9 Liter / 100 km
BMW ActiveHybrid 3 F30: 340 PS, R6 + E-Motor

Nog meer technologie
De 3-reeks is beschikbaar in drie uitvoeringen: Sport Line, Luxury Line en Modern Line. Maar het belangrijkste dat BMW ons kan tonen in de F30 zullen veeleer op de optielijst staan. Zo kan je kiezen voor een head-up display in kleuren. Daarnaast kan je ook kiezen voor surround view, inclusief side view en top view, zaken die we eerder ook bij Infiniti terugvonden. Ook nieuw is de Active Cruise Control met Stop&Go functie, lane warning system en lane departure warning mét camera's. Dat laatste krijgt de 3-reeks in première. Ook nieuw is de Real-Time Traffic Informatie. Verder kan je ook BMW connected gebruiken om lekker sociaal te wezen op Facebook, Twitter en andere sociale websites.

Met de M van Moddervet
Over de M3 wordt nog geen woord gerept, maar je kan zoals gewoonlijk ook een M-pakket bestellen op de 3-reeks. Deze keer zal dat gepaard gaan met een gloednieuw aerodynamica-pakket met enkele opvallende wijzigingen. Standaard komt dat met 18 inchers, optioneel kan je voor 19 inchers kiezen. Naast de M velgen krijg je ook een M ophanging en de BMW Individual High-gloss Shadowline. Leuk is de optionele M-lak en optionele M Sport remklauwen die je in contrasterend blauw kan bestellen. Binnenin zou die blauwe lijn zich doortrekken met enkele accents. Daar laat het M-pakket zich opvallen met de standaard wijzigingen: stuur, pook, matjes en logo's.

Prijs
In België is die nog niet bekend maar in Duitsland zal de nieuwe 3 beschikbaar zijn vanaf 35.350 euro, de 335i kost je 43.600 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
GTIKE 13:00
afbeelding van GTIKE

klinkt veel belovend, maar zonder foto's kom ik gek...
ben ook benieuwd naar het prijsje...

Anonieme basf'er 13:23
afbeelding van Anonieme basf'er

spannend! gaat zo een model worden als audi... " is da nu nen A4 of nen A5 of" mini 5 reekske zeker?

Karel 14:55
afbeelding van Karel

zou wel eens goed kunnen, hij zal in ieder geval "softer" worden denk ik, wat hem natuurlijk aangenamer maakt voor lange tripjes

Benoche 15:05
afbeelding van Benoche

Is gegroeid maar de koffer blijft nog steeds de kleinste in zijn categorie... (A4, C-klasse)
Ben benieuwd naar het resultaat maar ik vrees idd voor een mini 5-serie en dat BMW dezelfde route als Audi volgt...
Dat als je er één in je achteruitkijkspiegel hebt, je de modellen niet kunt onderscheiden.
Bij Mercedes zie je duidelijk een verschil tussen de C,E en S-klasse.

Kenny 16:53
afbeelding van Kenny

Wooooohoooow! Ik vreesde dat dit een baby-fünfer zou zijn, maar het is toch afwijkender dan dat. Knappe verschijning, en hij toont ook een stuk volwassener dan z'n voorganger.

Yuri 19:07
afbeelding van Yuri

Wanneer beschikbaar bij Belgische dealers?

Dan 19:24
afbeelding van Dan

Jammer, toch weer die dwarslijn op de neus. Konden ze dat stukje motorkap niet even doortrekken?

tristan 12:47
afbeelding van tristan

Zou deze wagen passen binnen budget van 650 euro excl btw en excl brandstofkosten. Zou graag de 320d EDyn. willen bestellen met 380nm :)

Akdag 03:36
afbeelding van Akdag

Ne kleine 5 reeks is dat. Pffffff

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws