Het Zuid-Koreaanse SNE Research heeft onlangs becijferd van waar alle batterijen voor elektrische auto's vandaan komen. Die komen veelal niet van automerken zelf maar van een toeleverancier. Leveranciers die het daardoor eigenlijk grotendeels voor het zeggen hebben. Dit zijn de 10 grootste leveranciers.
Je hoort het wel vaker: "China heeft de batterijenmarkt in handen." Volgens een studie van het Zuid-Koreaanse SNE Research is die uitspraak alvast niet helemaal uit de duim gezogen. Het zocht namelijk uit wie nu de grootste leverancier is voor batterijen voor elektrische auto's in de eerste drie maanden van dit jaar. Het gaat daarbij om accu's zowel voor volstrekt elektrische auto's, als plug-ins. Geen verrassing, de grootmachten zitten in China:
1: CATL (China)
CATL is een klinkende naam in batterijland en dat blijkt ook uit de cijfers. Zo produceerde het Chinese bedrijf in het eerste kwartaal van 2023 voor maar liefst 46,4 GWh aan batterijen. Niet gek als je weet dat het klanten heeft zoals Tesla, BMW, Mini, Mercedes, Volkswagen, Hyundai, Toyota, Volvo, Honda en Stellantis. Of anders gezegd: heb je een EV? Dan is de kans groot dat daar een CATL-accu onder steekt. Genoeg om het bedrijf op stek numéro één te zetten.
2: BYD (China)
In het kielzog van CATL volgt die andere Chinese grootmacht: BYD. Uniek, want BYD maakt natuurlijk ook zelf auto's. Niet dat het bedrijf in de eerste drie maanden van 2023 een forse 21,5 GWh aan batterijen voor zichzelf produceerde. Ook Tesla is namelijk een klant voor BYD's befaamde Blade Battery. Door zelf accu's te produceren heeft BYD wel een unieke positie in de markt. Getuige ook de korte levertijden van het merk.
3: LG (Zuid-Korea)
Op stek drie komen we voor het eerst een niet-Chinees bedrijf tegen: het Zuid-Koreaanse LG Energy Solution. Met 19,3 GWh aan geproduceerde batterijen in de eerste 3 maanden van 2023 speelt het een kat-en-muis-spel met BYD. Niet gek als je weet dat LG klanten heeft zoals Hyundai, GM, Ford, Honda en Tesla.
4: Panasonic (Japan)
Ook Japan mengt zich in de batterij-strijd, met dank aan Panasonic. Met een productie van 11,9 GWh in het eerste kwartaal van 2023 houdt het best stand. Klanten van Panasonic zijn - wederom Tesla - maar ook Toyota en zelfs Lucid.
5: SK On (Zuid-Korea)
Het minder gekende SK On vervolledigt de top 5 met een productie van 7,1 GWh in het eerste kwartaal van 2023. Dit Zuid-Koreaanse bedrijf levert accu's voor onder andere Hyundai en Kia.
• 6: Samsung SDI (Zuid-Korea) - 6,5 GWh
• 7: CALB (China) - 5,7 GWh
• 8: Guoxuan (China) - 2,9 GWh
• 9: EVE (China) - 2,4 GWh
• 10: Sunwoda (China) - 1,9 GWh
Samen met wat kleinere leveranciers was de batterijenmarkt voor elektrische voertuigen in het eerste kwartaal van 2023 goed voor een productie van 133 GWh. Om je een idee te geven, in 2022 bedroeg de totaalproductie over één jaar 518 GWh. Naar verwachting zullen we daar dus dit jaar over gaan... maar niet zo extreem als iedereen denkt. Zitten we plots in een stabiele EV-markt en is de elektrische auto stilaan gemeengoed? Het zou zo maar eens kunnen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 5 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 8 uur geleden