Er hangen Duistere wolken boven de Duitse auto-industrie. Zo draait de gehele productie er op amper 78% van zijn kunnen, 9% onder het gemiddelde. Hoewel met de vinger wordt gewezen naar de elektrische auto, zitten de problemen veel dieper geworteld.
Zowel Mercedes, BMW als de Volkswagen Group zitten in een kamp waar de klappen vallen. Volgens een onderzoek van het IFO instituut in samenwerking met de constructeurs verwacht de Duitse auto-industrie dit jaar met 18,3% te krimpen. Da's een hallucinant cijfer, extra kracht bijgezet door de huidige productiecapaciteit in Duitsland die schippert rond de 78%, ver onder de gezonde 87% die het meestal weet te draaien.
Vinger richting EV
Merken zoals Mercedes en Volkswagen zijn maar al te snel om hun vinger richting de elektrische auto te wijzen. Niet onlogisch, want enerzijds hebben merken miljarden euro's geïnvesteerd in de ontwikkeling, om dan te zien dat de vraag wereldwijd tanende is. Al legt dat voor een deel het grotere probleem bloot. Verschillende merken lijken op het juiste paard te hebben gewed, maar niet op de juiste race. De EV-olutie is namelijk geen sprint, maar wel een marathon.
Was het dus wat arrogant om miljarden te steken in elektrische auto's met een torenhoog prijskaartje die vooral werden gebruikt als vlaggenschip in het gamma? Zonder twijfel. Al gokten - veelal - Duitse constructeurs er op dat ze hun investering terug zouden winnen door de gigantische verkopen in China en Rusland. De inval in Oekraïne heeft echter de Russische markt compleet drooggelegd en ook in China is de exponentiële groei ten einde aan het komen. Daardoor worden er niet meer... maar net minder auto's verkocht.
Uitzondering op de regel
Ach, Europese klanten houden de boel wel recht, niet? Wel, nee. Want ook hier wachten we met open handen op meer betaalbare (elektrische) auto's. Daar komt echter een pijnpunt naar boven. Verschillende Duitse automerken hebben namelijk miljarden geïnvesteerd in duurdere grote modellen die verlieslatend zijn en diezelfde Duitse merken moeten opnieuw miljarden investeren in goedkopere compacte modellen in de hoop daar geld uit te halen. Niet meteen naar de zin van de aandeelhouders natuurlijk.
De uitzondering op de regel? Opel, het Duitse merk met de blitz dat in handen is van Stellantis. Die gigantische groep - met ook Peugeot, Fiat, Citroën, Alfa Romeo, etc in handen - lanceert dit jaar een gigantische offensief aan meer betaalbare (elektrische) auto's. Neem nu de Opel Frontera, een gezinscrossover vanaf 23.260 euro met hybride-motor of 28.500 euro met volstrekt elektrische aandrijflijn. Volkswagen stond er bij... en keek er naar.
Recente reacties
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Een mooi voorbeeld zijn de trajectcontroles die overal opduiken. Plaatjes om aan te duiden dat er...
Door Vic 14 uur geleden
Vooruitblik: Alpine A390 wordt elektrische GT
Ik denk eerder als A390_Beta ;-)
Door Adriaan 18 uur geleden
Vraag: Welke vergeten auto verdient nieuwe generatie?
Ik mis eigenlijk de cabrio’s. Vroeger had je ze in alle soorten en maten, Nu lijken ze meer en meer...
Door _Tom_ 1 dag geleden
Vooruitblik: Alpine A390 wordt elektrische GT
Komt die A290 / R5 eigenlijk nog ooit uit, of is het vaporware?
Door Heidekonijn 1 dag geleden