Kijk je er tegenwoordig het gemiddelde Audi-ontwerp op na, dan ziet de auto er in stilstand vaak al uit alsof je er beter voor aan de kant gaat. De tekenaars houden namelijk vast aan een imposante designtaal, maar daar zou binnenkort wel eens verandering in kunnen komen. En de reden daarvoor lees je stiekem dagelijks in de krant.
Zowat de hele autosector kiest steeds vaker voor agressieve designs. Ga bijvoorbeeld maar even langs in de gemiddelde Kia-showroom en maak ons wijs dat de Tiger Nose van zo’n Ceed of de frons van de EV6 je niet de stuipen op het lijf zouden jagen indien je er plots oog-in-oog mee zou staan in een donker eenrichtingssteegje. Vooral premiummerken spannen de kroon, waarbij de scherpte van de lijnen op het koetswerk of de grootte van de grilles geen grenzen meer kennen. Daar zou echter verandering in kunnen komen, of toch als het van Audi afhangt.
Te veel échte agressie
In een gesprek met Top Gear heeft Marc Lichte, Audi’s hoofd van de ontwerpafdeling, zich namelijk uitgelaten over de richting waarin autodesigns evolueren. Daarin gaf hij te kennen dat het lijnenspel van toekomstige Audi-modellen “zachter”, “vriendelijker” en vooral “minder agressief” zou gaan worden, en Lichte ziet ook andere constructeurs daar wel in volgen. Die omschakeling is volgens hem te wijten aan elektrificatie enerzijds, aangezien de platforms van EV’s zoveel vastleggen dat ontwerpers moeten gaan afwijken van de huidige normen om op te vallen. De tweede reden die Lichte geeft is echter opvallender, want die heeft alles te maken met het conflict in Oekraïne. Volgens de topman zijn agressieve designs namelijk uit de gratie van hun klanten aan het vallen omdat er relatief dicht bij huis een oorlog woedt.
Als voorsmaakje van hoe toekomstige Audi’s er dan uit kunnen zien, verwijst Lichte naar de recent onthulde Activesphere Concept. Die mag dan wel hoog op zijn poten staan, maar het algemene lijnenspel van de auto is inderdaad een stuk gladder dan voorheen. Dezelfde minder scherpe designtaal kregen we ook al te zien op de Grandsphere Concept en de A6 E-Tron Concept, en van die twee modellen mogen we effectief productieversies verwachten. Dat gebeurt al zo vroeg als volgend jaar, want dan moet de zuiver elektrische A6 op de markt komen.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 5 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 20 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden