
Vraag je aan de gemiddelde automobilist waarom die niet elektrisch rijdt, dan is de beperkte actieradius waarschijnlijk één van de redenen die je het vaakste hoort. Toch is de toekomst niet weggelegd voor EV’s met enorme batterijen, gelooft Mazda’s Amerikaanse baas. En volg even mee, want misschien is hij wel iets op het spoor…
Japanse constructeurs hebben vaak een eigenzinnige kijk op de toekomst van de automobiel. Zo is er Toyota dat zich vermoedelijk nog eerder op zijn zwaard laat vallen dan toe te geven dat de zelfopladende hybride niét het antwoord is, vergezeld door Honda dat zowat de schattigste EV ter wereld bouwde en het daarna voor bekeken hield. Mazda mag zich naadloos bij die twee aansluiten, want dat is officieel wel het enige merk ter wereld dat liever budget steekt in een wankelmotor voor zijn elektrische auto dan in een groter batterijpakket… al zit daar een goede reden achter.
Kwestie van denkwijze
In een gesprek met het Amerikaanse Green Car Reports heeft Jeffrey Guyton, de CEO van Mazda USA, namelijk laten vallen dat elektrische auto’s met een steeds groter rijbereik niet de toekomst zijn. Dat is wel waar klanten nu naar vragen, maar dat doen ze volgens Guyton omdat ze nog te diep geworteld zitten in het denkpatroon van een auto met een verbrandingsmotor. De topman voorspelt dat eigenaars die al even met zo’n EV met een grote batterij geleefd hebben, zullen inzien dat ze het gros van het rijbereik gewoon nooit gebruiken. Wanneer zij dan gaan zoeken naar een nieuwe auto, is de kans volgens Guyton groot dat ze zullen gaan voor een goedkoper model met een kleinere accu.

Dat is een interessante theorie, vooral in het licht van recente beloftes die Mazda gemaakt heeft. Zo willen de Japanners tussen 2028 en 2030 een compleet gamma aan zuiver elektrische auto’s gaan uitbouwen, en daar zullen ook wel exemplaren tussen zitten met een groot rijbereik. De CEO zegt dit dus niet gewoon om goed te praten dat hun enige EV, de MX-30, momenteel nog geen 200 kilometer haalt op een volle accu, maar omdat hij dit waarschijnlijk echt gelooft. En als de infrastructuur mee kan, dan zit daar misschien wel iets in.
Recente reacties
Officieel: Mercedes GLA en GLB gaan samen aan de facelift (2023)
Is er ook nieuws rond de EQA en EQB? Daarvan zou de batterij toch eens een serieuze facelift mogen...
Door this 1 dag geleden
Kia Concept EV5 geeft voorsmaakje van nieuwe, elektrische SUV (2023)
Dat is de laatste styling trend in de autowereld. Ik vermoed dat dit vooral populair is in Azië.
Door this 1 dag geleden
Kia Concept EV5 geeft voorsmaakje van nieuwe, elektrische SUV (2023)
Jakkes. Gelukkig is dit maar een concept model, maar mooi vind ik het alles behalve. Zeker het...
Door Ricardo 1 dag geleden
Kia Concept EV5 geeft voorsmaakje van nieuwe, elektrische SUV (2023)
Is het tegenwoordig een weddenschap tussen automerken om de lichten zo klein mogelijk te maken :-D ?
Door Quin 1 dag geleden