We moeten er geen doekjes om winden: op heel wat plekken hangt een onaangenaam geurtje. Daar heb je allemaal geen last van als je in je geparfumeerde premiumauto zit, maar ooit moet je waarschijnlijk toch eens uitstappen. Om te vermijden dat je dan helemaal bedwelmd wordt door de buitenwereld, heeft BMW iets bedacht.
Om de binnenkant van je auto goed te laten ruiken, moet je tegenwoordig vaak al niet meer gaan zoeken naar zo’n klef boompje om aan je binnenspiegel te hangen. Heel wat modellen beschikken namelijk over hun eigen, ingebouwde geurverspreiders die een parfum naar wens door de uitstroomopeningen van de klimaatregeling vernevelen. Dat doen ook een aantal BMW-modellen, maar daar willen de Beiers het blijkbaar niet bij laten.
Nepuitlaten, nepgeluid en nepgeur?
Het Amerikaanse CarBuzz heeft namelijk een patent onderschept waarop de werking van een geurverspreidend BMW-logo uit de doeken gedaan wordt. Dat logo bevindt zich volgens de tekening echter niet aan de binnen-, maar wel buitenzijde van de auto. Volgens het beperkte blokje Duitse tekst zou het embleem de vorm aannemen van een actieve geurverspreider, die dus vermoedelijk omhoog zou komen om wat parfum door een tuitje de buitenwereld in te spuiten. Het doel van de ontwikkeling wordt niet op de tekening uitgelegd, maar het lijkt ons wel gepast dat de auto’s met de grootste neusgaten ook het fijnste ruiken.
Wat we uit het patent ook niet kunnen afleiden, is welke geur het apparaat zou verspreiden. We gaan er namelijk wel van uit dat het een parfum is, maar in tijden van elektrificatie zien wij iets als een benzinegeurtje wel passen naast wat vals motorgeluid door de speakers en een setje nepuitlaten achterop. Bovendien zien we het concept ook wel werken als een vorm van diefstalbestrijding, al moet je dan wel een aanzienlijk minder aangenaam geurtje in het reservoir gieten. De mogelijkheden zijn dus eindeloos; nu enkel nog afwachten of BMW effectief ook iets met het idee doet.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 12 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden