Toekomst Alpine A110 in het gedrang wegens strengere veligheidseisen

Alpine A110 2023

De Alpine A110 is een pareltje van puurheid. Dat hebben ze blijkbaar ook gemerkt in de wandelgangen van de Europese Unie, want de sportwagen is zelfs zo puur dat heel wat veiligheidstechnologie er simpelweg niet in past. En laat die technologie nu net verplicht worden vanaf volgend jaar…

In 2017 deed de Renault-groep iets dat de autosector collectief in zwijm deed vallen — als ondergetekende even voor zichzelf mag spreken. Toen bliezen ze namelijk Alpine nieuw leven in, en dat deden ze niét zomaar door een historische naam te misbruiken achterop een setje levensloze e-SUV’s. In de plaats daarvan presenteerden ze met de A110 een onverprutste rijderswagen die terstond mocht meespelen met Porsches of Lotussen. Nu rijst echter de vraag hoelang dat spelen nog mag duren, want vadertje staat komt zich moeien.

Aanpassen of opkrassen

In een gesprek met het Britse Autocar heeft Robert Benotto, vicepresident van de ontwikkelingsafdeling bij Alpine, namelijk toegegeven dat de A110 in zijn huidige vorm niet beantwoordt aan de nieuwe veiligheidsstandaarden van de EU. Die verplichten ieder nieuw ontwikkeld model om te beschikken over bijvoorbeeld verkeersbordherkenning en een geavanceerd botspreventiesysteem, en ieder bestaand model moet die zaken toegevoegd krijgen tegen ten laatste juli 2024. Benotto zegt echter dat de kost om die aanpassing uit te voeren onrealistisch is in het geval van de A110. Dit was bijvoorbeeld ook al het geval voor de Toyota GR86, waardoor dat model midden 2024 alweer uit het Europese aanbod zal verdwijnen.

Alpine A110 R 2023

De topman liet echter weten dat ze bij Alpine een achterpoortje willen gebruiken zodat de A110 toch nog in productie kan blijven tot zijn geplande einde in 2026. De Europese Unie maakt namelijk een uitzondering op zijn nieuwe veiligheidsregels voor modellen die verkocht worden in een oplage van minder dan 1.500 stuks per jaar. Vorig jaar gingen er nog zo’n 3.500 Alpine’s over de Europese toonbanken, dus dat zou hoe dan ook betekenen dat de vraag naar de sportwagen flink ingedijkt moet gaan worden. De makkelijkste manier om dat te doen, is natuurlijk om het aantal markten waarin de A110 verkrijgbaar is te beperken. Laat ons dus hopen dat de Belgische markt klein genoeg is om nog te mogen meespelen…

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
this 16:17
afbeelding van this

Ik snap de noodzaak niet van een bordherkenningsysteem te verplichten als dat totaal nog niet op punt staat. Kijk bijvoorbeeld naar Tesla, toch een van de voorlopers op dit vlak en zelfs zij slaan regelmatig de bal mis.

FLP 10:19
afbeelding van FLP

Zelfs al staat het op punt is het nog compleet overbodig om het VERPLICHT te maken in elke wagen. Alsof wagens zonder bordenherkenning onveilig zijn? Dit is enkel het op kosten jagen van de consument. Wagens worden door zo'n dwaze verplichtingen duurder en duurder. Daarbovenop komt dat constructeurs hierdoor stoppen met het maken van de kleinere modellen omdat deze niet meer rendabel zijn. Waardoor de consument dus sowieso naar grotere, weerom duurdere modellen moet overstappen,... Autorijden wordt alleen nog iets voor de rijken in de toekomst. (voor zover dat al niet het geval is)
Maar daarvan ligt de rijke Europarlementarier uiteraard niet wakker.

suskewiet 09:56
afbeelding van suskewiet

europa kampioen in regeltjes
niet roken niet drinken niet leuk met de auto rijden
wel werken belasting betalen en veilig leven tot je dood gaat zonder glimlach op je gezicht

andre123 10:08
afbeelding van andre123

wanneer de politiek(nationaal of europees) zich moeit wordt het ALTIJD een zootje...
veiligheid?laat me niet lachen,geld.....daar draait het om.......ALTIJD...

suskewiet 19:03
afbeelding van suskewiet

ondertussen mag je wél naar een tablet/touchscreen op je dashboard zitten staren ... en ergens tegenknallen. Het zijn misschien extra veiligheidsmaatregelen om de risico's door tablets de compenseren

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws