
Denk je aan een Mazda MX-5, dan schieten je doorgaans termen als 'puur', 'licht' en 'wendbaar' tebinnen. Binnenkort mag je daar echter het woordje 'hybride' aan toevoegen, al belooft Mazda's management wel dat dit de oude kernwaarden niet ongedaan zal maken.
Willens of nillens, de Mazda MX-5 behoort tot een uitstervend ras. Als lage tweezitscabrio is hij al niet bepaald mainstream, maar de sportieveling houdt ook vast aan relatief compacte, atmosferische verbrandingsmotoren om zijn gewicht laag te houden. De autowereld stoomt zich echter klaar voor de Euro 7-norm, en dat betekent dat een niet-geëlektrificeerde auto steeds minder bestaansrecht heeft. En laat Mazda nu nog net niet klaar zijn om afscheid te nemen van zijn MX-5...
Een échte MX-5
Zo heeft Mazda's grote baas — Yasuhiro Aoyama, als je het echt wil weten — laten vallen tegenover het Australische Which Car-magazine dat de volgende MX-5 hybridehulp krijgt. Hoever die elektrische ondersteuning precies zal gaan kon hij nog niet verklappen, maar Aoyama maakte wel duidelijk dat we niet moeten rekenen op iets als de nieuwe mildhybride zes-in-lijn van de CX-60. Met zo'n krachtige, zware motor in het vooronder zou de auto volgens de topman geen echte MX-5 meer zijn, en ondanks de elektrificatie is dat wel nog steeds waar ze bij Mazda op mikken.

Aoyama liet ook vallen dat de lancering van de nieuwe generatie zou samenvallen met de introductie van de Euro 7-norm, en die zou omstreeks 2025 in voege treden. Reken dus rond die tijd op de eerste MX-5 onder stroom, en je kan je ook al inbeelden hoe die er min of meer gaat uitzien. Even geleden liet Mazda namelijk de Vision Coupé zien, en Which Car wist ook te intfrutselen dat de nieuwe MX-5 daar heel wat kenmerken van zal overnemen... Min het dak, wel te verstaan.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 1 dag geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden