Maserati evolueert langzaam maar zeker in de richting van een zuiver elektrisch merk. Tegen het einde van dit decennium moeten alle verbranders eruit, al staan er momenteel wel nog flink wat in het gamma. Daar komt volgens een topman verandering in met de nieuwe Quattroporte, want die wordt als eerste uitsluitend elektrisch.
We hoeven het je vast niet meer te vertellen: ook Maserati is volop aan het elektrificeren. Onder de noemer ‘Folgore’ — ‘bliksem’ in het Italiano — weet het de laatste tijd van ieder nieuw model een zuiver elektrische variant uit zijn mouw te schudden. Dat gebeurde al voor de Grecale en de nieuwe GranTurismo, en zelfs de MC20-supercar zou binnenkort onder stroom komen te staan. Kenmerkend is dat die modellen telkens ook nog met verbrandingsmotoren verkrijgbaar zijn, en daar zou de aankomende Quattroporte verandering in moeten brengen.
Exit Ghibli
In een interview met het Britse Autocar heeft ene Massimo Capaldi namelijk laten vallen dat die sedan Maserati’s eerste uitsluitend elektrische model wordt, en hij kan het weten want hij is er de baas van het gamma. Die nieuwe Quattroporte zou zijn basis delen met de pas onthulde GranTurismo Folgore, maar zou de aandrijflijnen met verbrandingsmotoren achterwege laten. De elektrische GranTurismo beschikt, ter referentie, over een accupakket van een mooie 92,5 kWh en haalt 761 pk uit zijn drie elektromotoren, goed voor een 0-naar-100-sprintje in 2,7 seconden. Ga er echter maar van uit dat de Quattroporte het iets rustiger aan doet, want de GranTurismo moet natuurlijk de sportievere van de twee blijven.
Ook over het formaat van de aankomende Quattroporte leren we al het één en ander, want het model zou wat compacter worden dan de huidige generatie. De nieuwkomer moet namelijk in 2024 op de markt komen, en op dat moment zou niet alleen onze Quattroporte maar ook de Ghibli op pensioen gaan. De nieuwe Quattroporte zou zich ergens tussen die twee positioneren, en blijft dus als enige sedan over in het gamma. Klanten die een groter model wensen, kunnen dan terecht bij de Levante die vanaf 2025 eveneens een volledig elektrische vervanger krijgt. En zo blijft er tegen 2030 geen enkele Maserati meer over met een verbrandingsmotor, zoals beloofd.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 5 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 22 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden