
Zeg je ‘Euro 7’, dan doet de gemiddelde autobouwer het praktisch in z’n broek. De nieuwe norm zou namelijk de doodsteek worden voor niet-geëlektrificeerde auto’s en — niet onbelangrijk — hun lagere prijzen. Uit een gelekt voorstel van de nieuwe richtlijnen blijkt echter dat de autolobby flink zijn werk gedaan heeft…
De autosector houdt al een paar jaar zijn adem in, vooral omdat ze niet weten wat ze straks nog mogen uitademen. De Euro 7-norm staat namelijk voor de deur, en die zou de uitstoot van nieuwe auto’s aanzienlijk aan banden leggen. Zo werd in de wandelgangen gefluisterd dat de gemiddelde NOx-uitstoot met de helft en de gemiddelde CO2-uitstoot zelfs met 66% moesten dalen ten opzichte van de huidige Euro 6-richtlijnen, cijfers die vrijwel onhaalbaar lijken zonder zowat alles gedeeltelijk te elektrificeren. Dat zagen autoconstructeurs niet zitten, en daarom sloegen ze massaal aan het lobbyen… Met succes, blijkt nu.
Langetermijndenken
Politico heeft namelijk het Euro 7-voorstel van de Europese Commissie in handen gekregen, en dat blijkt een stuk minder beangstigend dan verwacht. Sterker nog: volgens het document zouden de uitstootbeperkingen amper verschillen van de normen die nu onder Euro 6 gelden. Dat klinkt als een mes in de rug voor zij die het milieu een warm hart toedragen, al zouden er wel degelijk goede intenties achter de versoepeling schuilen. Zo wil de Europese Commissie niet alleen vermijden dat zelfs auto’s met verbrandingsmotoren onbetaalbaar worden door allerhande hybridetechnologie, maar ook dat de constructeurs plots nog meer gaan investeren in betere verbrandingsmotoren… En die motoren moeten er hoe dan ook uit in 2035, dus de wetgever ziet dat geld op de lange termijn liever gaan naar volledig uitstootloze oplossingen.

De regels staan voor de duidelijkheid nog niet in steen gegrift, maar de kans is klein dat er nu nog grote wijzigingen zullen komen op het voorstel dat Politico onderschept heeft. Op 9 november zouden namelijk de finale richtlijnen van de Euro 7-norm al bekendgemaakt worden. Dan krijgt de autosector dus eindelijk duidelijkheid over wat voor auto’s het mag beginnen ontwikkelen in aanloop naar 2025, ook al hadden sommige constructeurs — zoals Volkswagen en Mazda — naar eigen zeggen wel al motoren klaar die tegen de extreem strenge regels opgewassen zouden zijn.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 1 dag geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 1 dag geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 1 dag geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 1 dag geleden