Skoda’s topman heeft verklapt dat zelfs de Octavia, een model zo doordeweeks als een boke met kaas, uiteindelijk de elektrische toer op gaat. Er is echter een alternatief voor de behoudsgezinde Skoda-rijder, want de EV komt gewoon nog naast het model met verbrandingsmotor te staan… Voorlopig toch.
Momenteel staat de Enyaq iV moederziel alleen in de uitstootloze catalogus van Skoda — afgezien van zijn Coupé-broertje, maar dat lijkt ons zowat even eenzaam als gezelschap van jezelf. Er zit echter verandering aan te komen, want naast de productieversie van de Vision 7S en een koppel stads-EV’s zit er ook een zuiver elektrische afgeleide van de Octavia in de Tsjechische pijplijn. De deadline voor dat alles is 2026, en CEO Klaus Zellmer geeft alvast een voorsmaakje van wat we mogen verwachten.
Ook als elektrische break
In een interview met het Britse Autocar gaf de Skoda-topman namelijk te kennen dat de Octavia-naam omstreeks 2026 op een zuiver elektrisch model gekleefd zal worden. Verder sprong hij voorzichtig om met details, maar de verwachting is dat de EV op de nieuwe SSP-architectuur zal rollen die Volkswagen tegen 2025 klaar wil hebben. Reken daarin op een rijbereik van zo’n 600 kilometer uit een accu van 89 kWh, al is er toch één aspect dat bij het oude blijft: de elektrische Octavia krijgt waarschijnlijk nog steeds een breakversie. “Never change a winning team,” verklaart de CEO namelijk.
Wat gebeurt er dan met die trouwe verbrandia-Octavia, horen we je al denken. Ook daarin biedt Zellmer troost, want volgens hem zou de huidige generatie een grondige facelift krijgen in 2024. Die zou het model voorzien van het nieuwe Skoda-gezicht zoals getoond op de Vision 7S, en daarna zou hij er zeker nog een paar jaartjes tegenaan kunnen met zijn benzine-, diesel- en hybridemotoren onder de kap. In eerste instantie zou de elektrische Octavia dus Renault Mégane E-Tech-gewijs — of, dichter bij huis, Porsche Macan-gewijs — naast zijn klassieke broertje in de showroom staan, al is het nog maar de vraag wat er met de Octavia gebeurt eens de huidige generatie zijn tijd gehad heeft. Daarover zweeg Zellmer voorlopig in alle talen.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden