Skoda belooft elektrische Octavia naast model op verbranding

Skoda Octavia iV 2022

Skoda’s topman heeft verklapt dat zelfs de Octavia, een model zo doordeweeks als een boke met kaas, uiteindelijk de elektrische toer op gaat. Er is echter een alternatief voor de behoudsgezinde Skoda-rijder, want de EV komt gewoon nog naast het model met verbrandingsmotor te staan… Voorlopig toch.

Momenteel staat de Enyaq iV moederziel alleen in de uitstootloze catalogus van Skoda — afgezien van zijn Coupé-broertje, maar dat lijkt ons zowat even eenzaam als gezelschap van jezelf. Er zit echter verandering aan te komen, want naast de productieversie van de Vision 7S en een koppel stads-EV’s zit er ook een zuiver elektrische afgeleide van de Octavia in de Tsjechische pijplijn. De deadline voor dat alles is 2026, en CEO Klaus Zellmer geeft alvast een voorsmaakje van wat we mogen verwachten.

Ook als elektrische break

In een interview met het Britse Autocar gaf de Skoda-topman namelijk te kennen dat de Octavia-naam omstreeks 2026 op een zuiver elektrisch model gekleefd zal worden. Verder sprong hij voorzichtig om met details, maar de verwachting is dat de EV op de nieuwe SSP-architectuur zal rollen die Volkswagen tegen 2025 klaar wil hebben. Reken daarin op een rijbereik van zo’n 600 kilometer uit een accu van 89 kWh, al is er toch één aspect dat bij het oude blijft: de elektrische Octavia krijgt waarschijnlijk nog steeds een breakversie. “Never change a winning team,” verklaart de CEO namelijk.

Skoda Vision 7S 2022

Wat gebeurt er dan met die trouwe verbrandia-Octavia, horen we je al denken. Ook daarin biedt Zellmer troost, want volgens hem zou de huidige generatie een grondige facelift krijgen in 2024. Die zou het model voorzien van het nieuwe Skoda-gezicht zoals getoond op de Vision 7S, en daarna zou hij er zeker nog een paar jaartjes tegenaan kunnen met zijn benzine-, diesel- en hybridemotoren onder de kap. In eerste instantie zou de elektrische Octavia dus Renault Mégane E-Tech-gewijs — of, dichter bij huis, Porsche Macan-gewijs — naast zijn klassieke broertje in de showroom staan, al is het nog maar de vraag wat er met de Octavia gebeurt eens de huidige generatie zijn tijd gehad heeft. Daarover zweeg Zellmer voorlopig in alle talen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
this 16:04
afbeelding van this

Raar om met al deze tekorten en milieu impacten een 89kWh batterij te gaan voorstellen voor een Octavia.
Het aandeel potentiële kopers die effectief 600km (wat misschien een dikke 400km aan 120km/u bereik zal opleveren) nodig heeft, zal volgens mij echt minimaal zijn.

andre123 09:11
afbeelding van andre123

inderdaad,maar dat men zulke batterij aanbied is een keuze die het merk maakt,zolang men er maar voor zorgt dat een meer betaalbaar alternatief beschikbaar is voor de klanten die dergelijke zware batterij niet nodig hebben,en dus ook niet moeten meezeulen...gewicht is nog altijd verbruik,net of men constant met 100kg cement rondrijd..
range zit nu eenmaal nog altijd voor 80% tussen de oren,ik rij 6 jaar met ev,range 200-300km (winter-zomer) en ben nog nooit in de problemen gekomen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws