Terwijl het ene na het andere bericht binnenstroomt over merken die de zuiver elektrische toer op gaan, komt er weerwerk uit de stal van Mercedes-AMG. Daar verklapt een topman namelijk dat AMG-klanten misschien toch nog een V8-motor zullen krijgen na 2030. Je weet wel, wanneer elke Mercedes eigenlijk elektrisch had moeten zijn.
Een dik jaar geleden gaf ook de oudste naam in de autowereld toe aan de elektrificatiegolf. Met ingang van 2030 zou het complete aanbod bij Mercedes onder stroom moeten staan, van luxesloep tot AMG-raket. Een slordige 40 miljard euro aan investeringen in zuiver elektrische platforms kunnen echter niets veranderen aan wat klanten willen. En als de klanten van AMG na 2030 écht nog een V8-motor verwachten, dan zullen ze die misschien toch nog kunnen krijgen.
Markt per markt
In een interview met het Australische CarSales heeft Joerg Bartels, vicepresident van de ontwikkelingsafdeling bij Mercedes-Benz, namelijk laten vallen dat de constructeur overweegt om V8-motoren te blijven produceren na 2030. Bartels verklaarde dat indien er na die datum nog vraag is naar V8-benzineblokken, ze niet inzien waarom ze die niet meer zouden aanbieden. Enkel de Euro 7-norm zou daarin een spelbreker kunnen zijn aangezien Mercedes nog niet kan zeggen of hun V8-motor daaraan zal beantwoorden. Dat is echter alleen een kwestie voor de Europese markt…
Daarin schuilt ook de reden waarom Mercedes dit kan overwegen zonder zichzelf tegen te spreken. Toen de constructeur vorig jaar namelijk verkondigde zuiver elektrisch te worden tegen 2030, ging dat gepaard met de voorwaarde “waar de marktsituatie het toelaat” in de kleine lettertjes. De Duitsers sloten daarmee nooit uit dat ze in bepaalde markten nog verbrandingsmotoren zouden aanbieden zolang het daar logisch en — niet te vergeten — lucratief is. Of dit dus goed nieuws is voor Europese V8-fanaten is nog maar de vraag. Mercedes is trouwens niet de enige die zo’n voorwaarde aan zijn elektrische ambities koppelde: ook bijvoorbeeld Peugeot en Opel hebben hun uitstootdeadlines enkel voor de Europese markt gespecifieerd.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 13 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden