Opvolger Lamborghini Huracan wordt plug-inhybride, bevestigt topman

Lamborghini Huracan Tecnica 2022

Geloof het of niet, maar de Lamborghini Huracan is alweer acht jaar op de markt. Dat is een heel leven in autojaren, waardoor het stilaan tijd wordt voor een opvolger… en niet zomaar eentje. Als we de technische directeur van Lamborghini namelijk mogen geloven, wordt die nieuwkomer een stekkerhybride.

Jawel: ook constructeurs als Lamborghini moeten stilaan aan elektrificatie gaan denken. Sterker nog: de knotsgekke Italianen kwamen al met een concreet plan over de boeg. Zo beloven ze in 2025 een eerste zuiver elektrische Lambo op de markt te brengen, en zal elk model dat er vanaf 2024 in het gamma staat een hybride zijn. Dat zullen echter niet allemaal zelfopladende hybrides met heuse supercondensatoren worden zoals de Sián, want er blijken vooral plug-inhybrides in de pijplijn te zitten.

Ergens tussen 6 en 12

Lamborghini’s ‘Chief Technical Officer’, Rouven Mohr, heeft namelijk een paar eerste details over een nieuw model laten vallen tegenover de Britse collegae van Auto Express. Daarbij had hij het over een opvolger voor de Huracan, en die zou volgens de technische directeur voorzien worden van een plug-inhybride aandrijflijn. Verdere specificaties geeft Mohr nog niet vrij, al lichtte hij wel een tipje van de sluier over het motorblok. Dat zou namelijk “meer dan zes maar minder dan twaalf” cilinders krijgen. Tenzij de Italianen dus plots op de proppen komen met iets als een zeven-, negen- of elfcilinder, mogen we er dus rekenen dat in de Huracan-opvolger een V8 of terug een V10 onder de kap ligt.

Lamborghini Huracan Tecnica 2022

Nog een interessant detail voor zij die vrezen voor knip- en plakwerk uit de VW-rekken: de topman verzekert dat het nieuwe model een echte Lamborghini-motor krijgt. De 4.0-liter V8 uit de Urus zal het dus al niet worden aangezien die bij Audi geleend werd. De 5.2-liter V10 die tegenwoordig in de Huracan ligt, is daarentegen wel een optie: hoewel die ook in de Audi R8 dienst doet, werd het blok wel oorspronkelijk ontwikkeld voor Lamborghini. De kans lijkt ons echter groter dat de Italianen kiezen voor een nieuw V8-blok om de auto nog wat toekomstgerichter te maken, en de elektrokracht dan gebruikt om het vermogen op te krikken.

Dit wordt trouwens niet de eerste plug-in van Lamborghini: volgend jaar staat er al een opvolger voor de Aventador in de coulissen met een stekkerpoort in de flank. Volgens de laatste geruchten zou die echter wel nog over een V12 beschikken.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws