Mercedes-Benz heeft een paar eerste details verklapt over de nieuwe opper-AMG van de C-Klasse, en dat belooft een knaller te worden. Ondanks een verlies van vier cilinders zou hij toch krachtiger worden dan zijn voorganger, en dat dankt hij aan de nodige elektrificatie.
AMG-land staat op zijn kop, want de huistuner van Mercedes gooit bij de opgevoerde exemplaren van de C-Klasse zijn V8-motoren overboord. In de plaats monteren ze vierpittertjes onder de kap, al hoeft dat nog niet te betekenen dat de potentste C’s daarom trage auto’s worden. Dat bewezen ze al bij de introductie van de nieuwe C 43, die maar liefst 408 pk uit een 2.0-literblokje wist te puren, en daar doen ze binnenkort nog een schepje bovenop met de komst van de C 63.
470 pk uit de viercilinder
Die top-AMG werd afgelopen weekend nog in lichte camouflage meegenomen naar de 24-uursrace in Le Mans, waar de Britse collegae van Autocar klaar stonden om iedereen in een Mercedes-truitje de pieren uit de neus te vragen. Zo kwamen er al heel wat interessante details aan het licht over de aandrijflijn van de C 63. Die zou naar verwachting voorzien worden van dezelfde 2.0-litermotor die we eerder in de C 43 zagen en zijn roots tot in AMG’s A 45- en CLA 45-modellen traceert, maar het blok krijgt nog meer kracht. Zo zou de verbrandingsmotor op zich al ongeveer 470 pk produceren.
Die extra opbrengst dankt de viercilinder waarschijnlijk grotendeels aan mild-hybridehulp. De ingenieurs lieten namelijk los dat het blok voorzien wordt van de starter-generator van de zescilindermodellen van AMG, die daar al een twintigtal paarden weet toe te voegen. Bovendien is het exemplaar in de C 43 natuurlijk al de eerste massaproductiemotor met een elektronisch gestuurde turbo, dus misschien hebben de Duitsers de werking daarvan ook nog wat geoptimaliseerd voor ze hem in de C 63 lepelden.
200 extra elektro-pk’s
Daarnaast zorgt een elektromotor voor vierwielaandrijving, die ook nog eens zo’n 200 pk aan de mix toevoegt. Dat zou het totale vermogen van de C 63 op ongeveer 670 pk brengen, waarmee hij zijn voorganger met V8 gemakkelijk de loef afsteekt. Een bijkomstig voordeel is dat je deze C 63 ook wat brandstof zal besparen aangezien het een hybride wordt. De meeste bronnen spreken over een plug-inhybride, al hield Mercedes daarover de lippen stijf op elkaar. Desondanks zou het totale gewicht van deze nieuwe C 63 lager liggen dan dat van zijn voorganger, net als het zwaartepunt met dank aan de nodige batterijcapaciteit.
Mercedes liet nog niet weten wanneer we de C 63 in al zijn glorie te zien krijgen, maar reken erop dat dit niet lang meer zal duren. Sinds de komst van de C 43 is het ontwerp namelijk al geen verrassing meer, en het feit dat de ingenieurs zo’n details al lossen over de aandrijflijn wil minstens zeggen dat de auto zijn finale vorm bereikt heeft. We houden het in de gaten, want ook wij zijn benieuwd hoe deze nieuwkomer zich zal verhouden ten opzichte van de uitgaande C 63 met V8.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 15 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden