De auto wordt zwaarder, en dat zou je misschien steken op de enorme accu’s die onder de bodem van EV’s schuilen. Ook niet-geëlektrificeerde auto’s tikken echter steeds hogere gewichten aan, zoals bij luxefabrikant Bentley. Zij pleiten dan ook voor een verhoging van de MTM op het B-rijbewijs.
De tijden waarin een auto ‘ongeveer een ton’ woog, zijn duidelijk voorbij. Met de opmars van elektrificatie zien we het leeggewicht van nieuwe modellen namelijk uit de pan rijzen, met zuiver elektrische auto’s die tegenwoordig met gemak de kaap van 2 ton overschrijden. Ook fabrikanten van luxewagens hebben echter steeds vaker moeite om het wagengewicht onder de 2,5 ton te houden, zelfs wanneer er gewoon een verbrandingsmotor in het vooronder schuilt. Met wat belading erbij komt de Maximaal Toegelaten Massa — zoals dat in de wegcode dan heet — zo soms in de buurt van de 3,5 ton, en daar ligt de grens van het gewoonlijke B-rijbewijs. Daar moet dus wat aan gebeuren, aldus Bentley.
Bentley op vrachtwagenrijbewijs
Kijken we namelijk naar de nieuwste creatie van de Britten — de extra lange, extra luxueuze Bentayga EWB — dan strandt het leeggewicht op 2.514 kilogram maar de MTM wel op 3,25 ton. Dat betekent dat een toekomstige Bentley in totaal hoogstens 250 kilogram meer mag wegen dan deze Bentayga, want anders heb je er een vrachtwagenrijbewijs voor nodig. In een wereld die echter steeds méér wil — vooral in het luxesegment — heeft een fabrikant als Bentley graag wat meer bewegingsruimte. Daar komt ook nog eens bij dat de Bentayga EWB nog niet eens geëlektrificeerd is, dus een elektrische versie van een dergelijk apparaat zou ook al snel te veel gaan wegen.
Chris Cole, de productverantwoordelijke van Bentley, heeft toegegeven aan het Australische CarSales dat het merk daarom de MTM-limiet op het B-rijbewijs wil verhogen. Daarvoor is de constructeur momenteel in discussie met de Europese Commissie. Een ander — misschien makkelijker? — alternatief was geweest om gewoon lichtere auto’s te proberen bouwen, maar goed. Op die manier kunnen we misschien toch ooit die elektrische Hummer op Europese bodem gaan rijden zonder eerst een dikke 1.000 euro aan rijlessen met een vrachtwagen te spenderen.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden