De CFO van het Volkswagen-concern heeft zich uitgelaten over de toenemende wachttijden op nieuwe bestellingen binnen de groep. Daardoor zouden sommige klanten moeten wachten tot 2023, en heeft volgens de topman niet alleen meer te maken met de halfgeleidercrisis.
Terwijl constructeurs nog aan het bekomen zijn van het chiptekort, loert alweer een ander bevoorradingsprobleem om de hoek. De toevoer van heel wat onderdelen bestemd voor veelal Duitse fabrieken zou namelijk verstoord zijn door de oorlog in Oekraïne. Dat heeft alweer zijn impact op de productie van nieuwe wagens, zo ook bij de merken van de Volkswagen-groep.
Overweeg je opties
Zo zou de Chief Financial Officer van het concern, Arno Antlitz, tegenover persagentschap Bloomberg aangegeven hebben dat klanten die nu sommige van hun elektrische modellen bestellen, op levertermijnen moeten rekenen eindigend op een ’23. Het is voorlopig niet duidelijk om welke modellen het zou gaan. Als reden haalde de topman niet alleen de halfgeleidercrisis en de stijgende vraag naar EV’s aan, maar ook het conflict in Oekraïne. Daar worden namelijk heel wat onderdelen, zoals kabelbomen, geproduceerd waarop het nu vaak langer wachten is. Daardoor kwam de productie in de Volkswagen-fabrieken in Dresden en Zwickau al tot stilstand, al zouden die momenteel wel voldoende voorraad hebben om vanaf april terug op te starten.
Wij staken ons licht op bij Belgische Volkswagen-importeur D’Ieteren, en daar bevestigden ze inderdaad dat de wachttijden voor sommige modellen momenteel sterk kunnen oplopen. Volgens D’Ieteren zijn er echter ook heel wat wagens — elektrisch of niet — waar je slechts vier tot vijf maanden op hoeft te wachten, en de situatie verandert ook van de ene dag op de andere. Een woordvoerder verklaarde dat ook veel afhangt van de specifieke configuratie van je auto, waarbij soms één aangevinkte optie kan leiden tot maanden extra wachttijd. Het loont dus om bij het samenstellen van een nieuwe auto het gesprek aan te gaan met de dealer en indien mogelijk dergelijke opties uit je configuratie weg te laten.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 11 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden