Mazda mikt op premiumimago, maar dan duidelijk “niet-Duits”

Mazda CX-5 2022

Een Britse Mazda-manager heeft een tipje van de sluier gelicht over Mazda’s toekomst. Daarin heeft hij het niet over potentiële wankelmotoren of achterwielaangedreven plug-inhybrides maar wel over Mazda’s marktpositie. De Japanners willen het voortaan namelijk iets hogerop gaan zoeken.

Als elk merk zijn eigen plekje op de automobiele speelplaats inneemt, dan is de positie van Mazda duidelijk die van de eeuwige individualist. Een vaste kliek heeft hij niet nodig en hij doet gewoon zijn eigen ding, maar wat hij doet, doet hij wel goed. De premiummerken van deze wereld mogen dus wel even hun hart gaan vasthouden, want Mazda zou nu zijn zinnen gezet hebben op een hoger segment.

Het nieuwe Lexus?

Zo vertelde Jeremy Thomson, Managing Director van Mazda in het Verenigd Koninkrijk, aan het Britse Autocar dat zijn merk een geloofwaardig alternatief voor de gekende premiumspelers wil worden. Al hoort daar wel een nuance bij, want de directeur gaf meteen ook aan dat Mazda niet aast op de positie van de Duitse drie — waarmee hij doelt op Audi, BMW en Mercedes. Hij gaf zelfs toe dat die constructeurs zo goed geworden zijn in hun eigen spel, dat het niet realistisch zou zijn om die erin te willen verslaan. Thomson verwijst eerder naar een alternatief imago als dat van Lexus, al ziet Mazda de dingen in Europa naar eigen zeggen wel wat grootschaliger dan Toyota’s luxe-tak.

Mazda CX-60 Teaser 2022

Nog in tegenstelling tot Toyota — of Honda en Nissan, al zijn hun premiummerken niet (meer) aanwezig in Europa — lijkt Mazda niet van plan te zijn om een submerk uit de grond te stampen voor zijn hogere ambities. In de plaats daarvan wil de constructeur zijn bestaande waarden op vlak van rijplezier, degelijkheid en technologie versterken onder zijn eigen logo. Dat zien we trouwens al gebeuren met de aankomende CX-60 en CX-80, die als eerste Mazda’s voorzien worden van een plug-inhybride aandrijflijn, achterwielaangedreven worden én krachtige zescilindermotoren in het gamma krijgen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Yannick 15:34
afbeelding van Yannick

gelukkig. . . . Duits is al jaren geen synoniem meer met de oerdegelijke kwaliteit van vroeger. Duits is gewoon "ziet er Europees en chique uit" geworden

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws