Red de handbak: Toyota patenteert manuele versnellingsbak voor EV’s

Toyota GR HV Concept automaat 2017

In de VS is er een wel heel hoopgevende patentaanvraag aan de oppervlakte gekomen. Zo heeft Toyota er de rechten aangevraagd voor een systeem dat een manuele versnellingsbak zou imiteren in een elektrische auto. Dat doen ze niet om praktische redenen, maar wel puur voor het plezier!

Met het einde van de verbrandingsmotor in zicht valt langzaam maar zeker ook het doek voor een ander, soms best fijn onderdeel van de hedendaagse auto: de manuele versnellingsbak. Op een paar uitzonderingen na — zoals sommige naar elektrisch omgebouwde klassiekers of de tweetraps automaat van een Porsche Taycan — heeft de gemiddelde EV namelijk geen baat bij een versnellingsbak, laat staan eentje waarbij je zelf de verzetten moet selecteren. Dan zouden we echter bijna vergeten dat met de hand schakelen soms gewoon leuk kan zijn, en daar lijken ze het bij Toyota stellig mee eens.

Alles voor de fun

Op de website van bZ-Forums, de internetstek waar liefhebbers van Toyota’s aankomende elektrische modellen hun hart luchten, is namelijk een patent opgedoken waarin Toyota een systeem voor een gesimuleerde manuele versnellingsbak uit de doeken doet. Daarin zijn de Japanners trouwens niet aan hun proefstuk toe: enkele jaren geleden kwamen ze al met een gelijkaardig idee op de GR HV Concept. Alleen lijkt het systeem deze keer duidelijk ontworpen te zijn voor een elektrisch model, want de tekeningen tonen een elektromotor en een batterij in de aandrijflijn. Maar vooral de opstelling met drie pedalen springt in het oog, net als het pookje met een klassiek H-patroon en zelfs een ouderwetse toerenteller.

Toyota manuele bak EV Patent 2022

Het zou voor de duidelijkheid gaan om een compleet kunstmatig systeem, dat met behulp van slimme elektromica de rijervaring van een handbak moet nabootsen. Zo zouden de koppeling en versnellingspook volgens de schema’s geen mechanische werking hebben maar gewoon via sensoren elektronische signalen sturen naar een soort processor. Die stuurt de elektromotor dan op zo’n manier aan dat die de reacties van een manuele schakelactie imiteert, waarbij de aandrijflijn dus wel wat aan efficiëntie zou inboeten. Alles voor de ouderwetse fun dus, al zou de manuele modus vermoedelijk wel een uit-knop krijgen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
this 09:03
afbeelding van this

Dat autofans hier zo positief over zou zijn had ik niet verwacht.
Ik vind dit maar niets.

suskewiet 13:57
afbeelding van suskewiet

schitterend. Kan een goed aankoopargument worden

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws