EU wil verbruik en uitstoot plug-inhybrides nauwkeuriger meten

Volvo XC60 Recharge 2022

Het debat omtrent de verbruiks- en uitstootcijfers van plug-inhybrides krijgt een officieel staartje. De Europese Unie is namelijk van plan om de meetmethode voor de impact van stekkerhybrides grondig te hervormen. Daarbij zouden ook data uit de praktijk een rol gaan spelen.

Ook op de redactie hebben we inmiddels al geleerd om de cijfers die een constructeur vrijgeeft over het verbruik en de uitstoot van zijn plug-inhybride modellen met een flinke korrel zout te nemen. Daar wordt vaak gepronkt met getallen tussen de 1 en de 2 l/100 km, maar om die ook écht op de boordcomputer te zien verschijnen zou je de auto eigenlijk zo goed als uitsluitend elektrisch moeten rijden. Dat krijgt in de praktijk bijna niemand voor elkaar, en dus liggen het verbruik en de uitstoot in realiteit soms wel vier keer hoger dan de theoretische cijfers doen geloven.

CO2-doelstellingen

Daar wil de EU binnenkort iets aan gaan doen, of toch als we de geruchten mogen geloven. Volgens persagentschap Reuters hebben namelijk twee betrouwbare bronnen — één ambtenaar van de Europese Commissie en één topman binnen het ACEA, de Europese federatie voor automobielfabrikanten — bevestigd dat er momenteel gewerkt wordt aan een nieuw amendement aan de Euro 6-emissienorm. Dat zou nog meer praktijkdata aan de testcyclus voor het verbruik en de uitstoot van auto’s willen toevoegen, wat met name op plug-inhybrides een grote impact zou kunnen hebben. De nieuwe meetmethode zou de ‘utiliteitsfactor’ — de afstand die een stekkerhybride zuiver elektrisch kan afleggen — nauwkeuriger gaan bepalen op basis van verbruiksmeters in testvoertuigen.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance (2022)

Ook de huidige meetmethode vertrouwt voor de volledigheid al aanzienlijk meer op praktijkdata sinds de WLTP-cyclus de fakkel overnam van het oude, al compleet utopische NEDC. Dat leidde al tot soms verrassend accurate cijfers voor auto’s met enkel een verbrandingsmotor, al blijft vooral de PHEV een moeilijk testsubject. Volgens de bronnen zou de aangepaste meetmethode zijn opwachting maken in 2025. Dat zou slecht nieuws zijn voor heel wat autoconstructeurs die nu sterk inzetten op plug-inhybrides, want die zouden de jaarlijkse CO2-doelstellingen wel eens kunnen missen indien hun uitstootcijfers plots de hoogte in schieten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
this 12:03
afbeelding van this

Ze zouden eens in simpele taal mogen uitleggen wat de test inhoudt. Zodat we ons daar tenminste op kunnen baseren.
Bijvoorbeeld: Verbruik van 5l/100km behaald in stadsverkeer over een test van 30km waarbij er 10x tot stilstand is gekomen en er vlot met het verkeer mee opgetrokken werd.
Verbruik van 3,5l/100km behaald in autostradeverkeer, waarbij er geen wind was, over een afstand van 50km en aan continue snelheid van 120km/u.
Dan kan je tenminste met wat logisch redeneren weten of je daar onder of boven gaat zitten. Door dat je traject bijvoorbeeld amper stopmomenten heeft of omdat je 110 doet op de autostrade.
Maar tot nu toe lijkt NEDC (en meestal ook WLTP) gewoon de absolute ondergrens te zijn van wat er haalbaar is. Dat is gewoon totaal onrealistisch.

Dominique 14:02
afbeelding van Dominique

Lap...daar gaan we weer. Ik voel weer een nieuwe bijsturingsronde aankomen voor de fiscale hervorming voor plugin hybrides....#onvoorstelbaar

Marc1 01:36
afbeelding van Marc1

Wat mij vooral dwars zit met de hybrides, is de leugen over de elektrische autonomie van de batterij. Van de 50 beloofde km haal ik amper tussen 18 en 25km. Dat is dan met een vederlichte voet. Koppel dat aan een zeer trage lader van 3,7 kWu en dan heb je meteen de hoofdreden waarom in de praktijk de verbruikscijfers nooit kunnen kloppen.

Met een werkelijke autonomie van 40-50km en een lader van 11 kWu of hoger (wat voldoende bijladen op tussenstops mogelijk maakt) zou ik geen moeite hebben om de 2L/100km te halen.

Dominique 10:58
afbeelding van Dominique

@Marc1, welke auto heb jij ? Ik moet zeggen dat het electrisch rijden in mijn geval wel meevalt. Wat me vooral opvalt is dat ik meer baat heb bij langere afstanden. Dan kan ik vb 750 km bij een gebruik van 7.5 liter. Doe ik korte afstanden, dan is het verbruik in hybride modus veel hoger. Dan zit ik rond de 10-11 liter.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws