Nederlandse sportwagenbouwer Spyker wil zich met de hulp van nieuw gevonden kapitaal terug op de markt zetten in 2022. Centraal moeten een reeks auto's staan met klassieke V8-motor. Moeder, Victor doet het weer!
Ga je doorheen de 140-jarige geschiedenis van het Nederlandse Spyker, dan was het meer wél failliet dan niet failliet. Zelfs met alle goede intenties van huidig CEO Victor Muller die sinds 2000 het merk terug op de kaart probeert te zetten - en gaandeweg zelfs even eigenaar werd van Saab! In 2021 moest Spyker na enkele jaren van limbo nog het faillissement aanvragen, nu lijkt het merk weerom nieuwe investeerders te hebben gevonden.
Russisch geld
Zonder twijfel heeft CEO Muller de overstap van 2021 naar 2022 met de nodige champagne gevierd. Want op oudjaarsdag liet Spyker weten dat het twee nieuwe investeerders heeft gevonden. Specifiek gaat het over Boris Rotenberg en Michail Pessis, twee Russische zakenmagnaten die nauwe banden hebben met Russisch president Poetin en al in 2020 in Spyker zouden stappen. Muller had echter tot 31 december 2021 nodig om beide heren te overtuigen.
De samenwerking moet er voor zorgen dat Spyker nog dit jaar met een nieuwe auto op de proppen komt. Meer nog, Spyker droomt luidop van drie modellen waarbij de V8-motor centraal staat. Niet in het minst omdat in een wereld die overstapt naar elektrificatie, er een hardcore groep is die snakt naar échte sportwagens met potente V8. Niet onze woorden trouwens, wel die van Victor Muller.
Rus-Ger-NL
Hoewel Spyker niet volledig vrijgeeft welke auto's het op de markt wil brengen, gaat het hoogstwaarschijnlijk over sportwagens B6 Venator, C8 Preiliator en SUV D8 Peking-to-Paris. Drie auto's die we de voorbije jaren al meermaals hebben zien blinken op salons maar nooit echt het productiestadium wisten te behalen. Door de nieuwe investeerders zouden toekomstige Spykers niet meer exclusief Nederlands zijn. Zo zullen koolstofvezel onderdelen geproduceerd worden in Rusland, komen ingenieurs uit Duitsland en zal de assemblage gebeuren in Nederland.
Lukt het Spyker in 2022 wel? Nadat het meermaals niet in haar opzet wist te slagen? En is het volledig focussen op V8-modellen de juiste stap? Dat zien we binnenkort zonder twijfel in het vervolg van de Spyker-soap!
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 6 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden