De Japanse constructeur Mazda is een koele minnaar van stekkers. Hoewel de druk door Europa wordt opgedreven, wil het ook voor de volgende generatie MX-5 een verbrandingsmotor. Dat zou wellicht de eigen Skyactiv-X kunnen worden.
Met de MX-30 heeft Mazda een volledig elektrische auto in zijn gamma, maar die kwam er ook alleen maar omdat Europa erop hamerde. Plug-inhybrides zijn er niet, want de Japanse filosofie zegt dat er nog genoeg progressie is om de verbrandingsmotor te optimaliseren, en dat Mazda daar liever eerst nog in wil investeren.
Beperkte verkoopsvolumes
Zo kwam het twee jaar geleden op de proppen met de Skyactiv-X, de benzinemotor met ‘vonkgestuurde compressieontsteking’, die dus net als een dieselmotor compressie gebruikt. Met dat in het achterhoofd zou het wel eens kunnen dat de NE-generatie van de Mazda MX-5 overstapt op Skyactiv-X-technologie, zo redeneert Autocar.
De MX-5 verkoopt immers in relatief beperkte volumes vergeleken met de rest van het gamma, waardoor de impact op de volledige CO2-uitstoot van het gamma nog relatief meevalt. Temeer omdat de Skyactiv-X riemaangedreven mild hybrid-technologie gebruikt. Bovendien is de 2.0 Skyactiv-X koppelrijker dan de 2.0 Skyactiv-G van de huidige MX-5. De compacte afmetingen en het lichte gewicht laten grote en zware hybride of elektrische aandrijflijnen tot slot ook niet toe.
Nog niet voor meteen
De enige vraag die volgens Autocar nog rest, is wat Mazda in zijn volgende generatie met de 1.5 Skyactiv-G gaat doen. De Japanners hebben immers nog geen Skyactiv-X met kleinere cilinderinhoud dan een 2.0, waardoor die ‘benzinemotor-met-dieseltechnologie' er wellicht in verschillende vermogensversies komt. De volgende generatie MX-5 laat weliswaar nog even op zich wachten.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 10 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 10 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden