Het rommelt al langer aan de top van het Zuid-Koreaanse SsangYong. Moederbedrijf Mahindra & Mahindra is het merk liever kwijt dan rijk en nu zegt ook SsangYong openlijk op zoek te zijn naar een nieuwe eigenaar. Die nieuwe eigenaar moet voor een broodnodige financiële impuls zorgen.
SsangYong mocht dan wel twee keer na elkaar de Gezinswagenverkiezing van het jaar winnen in België, op wereldschaal blijft de Zuid-Koreaanse constructeur een kleine speler. En laat het de kleine spelers zijn die het momenteel ontiegelijk moeilijk hebben, met dank aan de Coronacrisis.
In Chinese handen
Het gerucht deed dan ook al langer de ronde dat moederbedrijf Mahindra & Mahindra het merk liever kwijt dan rijk is. Temeer omdat de Indische multinational zelf wat op haar centen moet letten. Waardoor een monsterinvestering voor een niet renderend bedrijf in haar portfolio plots niet meer zo logisch lijkt. Die investering werd eerder al getermineerd, nu laat SsangYong weten dat het niet bij de pakken wil blijven zitten.
De Zuid-Koreanen voelen de bui dan ook al hangen, waardoor ze zelf iemand in dienst hebben genomen die op zoek moet naar een overnemer. In de wandelgangen worden giganten zoals BYD en Geely getipt. Ook al geven die daar officieel geen commentaar op. Voor het Chinese BYD zou dat geen onlogische stap zijn, gezien ze de oversteek naar Europa aan het maken zijn en SsangYong in onze contreien al een infrastructuur op poten heeft gezet. Voor het Chinese Geely zou het een uitbreiding van haar portfolio zijn. Zo heeft de gigant ook al Volvo, Polestar, Lotus en Lynk&Co in handen.
De komende maanden zullen alvast doorslaggevend worden voor het verdere bestaan van het Zuid-Koraanse SsangYong dat jaarlijks zo'n 135.000 auto's aan de man weet te brengen over de gehele wereld.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 7 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 13 uur geleden