Twee SUV’s, waarvan een elektrische en een met traditionele verbrandingsmotor, en een nieuwe generatie van de Hatch. Dat is in een notendop wat Mini op dit moment in de pijplijn heeft zitten.
Zo’n vijf jaar geleden liet Mini zijn gamma stevig ineenkrimpen, en liet het de Paceman, Roadster en Coupé los om terug te plooien op de Hatch, Clubman en Countryman. De komende jaren wil het Brits-Duitse dochtermerk van BMW wel weer nieuwe markten gaan aanboren met nieuwe modellen in nieuwe segmenten.
Volgens Autocar is Mini dat van plan met – hoe kan het ook anders? - SUV’s. Een van die twee moet een soort crossover worden met een volledig elektrische aandrijving. De productie daarvan wordt vanaf 2022 gepland in China. Eind 2019 maakte de BMW-groep immers bekend dat het een overeenkomst heeft afgesloten met Great Wall Motor om elektrische Mini’s in Azië te gaan bouwen. Het platform voor die elektrische Mini-crossover zouden de Duitsers en Chinezen samen ontwikkelen. De crossover zelf zou ongeveer even groot zijn als de BMW X1.
BMW-platform
Vanaf 2024 komt er een SUV met klassieke verbrandingsmotor bij. Nu ja, ‘klassiek’: we verwachten dat die op zijn minst een milde hybride aandrijflijn krijgt. Die SUV zou boven de Countryman in het gamma komen en wellicht het grootste model zijn dat Mini ooit gebouwd heeft. Het ziet ernaar uit dat die SUV het CLAR-platform van BMW zal gebruiken en vooral voor Noord-Amerika en Azië bedoeld is. Mini zou er tot slot de naam ‘Traveller’ voor van onder het stof halen.
Intussen werken de Britse Duitsers – of Duitse Britten – volop aan de vierde generatie van de Mini Hatch. Daar is er goed nieuws voor wie de huidige generatie wat te groot vindt voor een Mini: nummer vier zou weer iets compacter worden. Die nieuwkomer zou eind 2022 verwacht worden, met aandrijflijnen gaande van milde hybrides over een vernieuwde elektrische aandrijflijn tot John Cooper Works- en GP-modellen.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden