Wie hoopte dat de terugkeer van de atmosferische zescilinder in de 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0 goed nieuws betekende voor de 911, is eraan voor de moeite. Porsche bevestigt dat de Carrera-modellen van de 992-generatie en de generaties erna altijd een turbo zullen krijgen.
Toen Porsche met de introductie van de 718 Cayman en 718 Boxster de atmosferische zescilinder links liet liggen en een viercilinder turbo introduceerte, zorgde dat bij Porsche-fans voor heel wat ophef. Zodanig zelfs dat ze in Stuttgart deels op hun stappen zijn teruggekeerd: de GTS-modellen van de 718 Cayman en Boxster krijgen sinds kort weer een atmosferische zescilinder, een iets minder krachtige variant van de flat six uit de 718 Cayman GT4 en 718 Boxster Spyder.
Wie daardoor hoopte dat ook de 911 Carrera-modellen op termijn zouden terugkeren naar een atmosferische zescilinder in plaats van de aangeblazen flat-six, mag die hoop finaal opbergen. Tijdens de voorstelling van de nieuwe 911 Targa bevestigde Frank-Steffen Walliser, verantwoordelijk voor de 911 bij Porsche, dat die terugkeer uitgesloten is. De GT-modellen (GT3 en GT3 RS) zullen zolang mogelijk atmosferisch blijven.
"Geen atmo meer in de Carrera"
“Atmosferische motoren zullen niet meer opduiken in de Carrera-modellen, het spijt me”, zei Walliser aan EVO. “De ontwikkelingskosten zijn te hoog, en afzonderlijke motoren produceren voor verschillende markten zoals Europa, China en de VS is niet haalbaar. De Carrera zal ook in de toekomst altijd een turboblok hebben.”
Goed nieuws is er gelukkig wel nog voor de manuele versnellingsbak in de Porsche 911. Zolang de vraag naar een manuele bak er is en zolang het nog kan, zal Zuffenhausen die blijven aanbieden. “Het is belangrijk voor de beleving”, aldus Walliser. “We hebben een keer of zeven aan de raad van bestuur moeten uitleggen waarom we een manuele bak nodig hadden.” Ze zijn daar de slechtsten zo nog niet, die jongens van Porsche.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden