Nissan kreunt onder Corona, verwacht kleinere autobouwer te worden

Nissan corona problemen

Volgens insiders zoekt Nissan (veel) geld, zal het naar verwachting 1 miljoen auto's minder verkopen in 2020 en wil het herstructureren naar een "kleiner automerk". Een teken aan de wand voor alle autobouwers in het Corona-tijdperk?

Het Japanse Nissan mocht de laatste jaren dan wel almachtig lijken in de gigantische Renault-Nissan-Alliantie, onderhuids kreunden de fundamenten al langer dankzij krimpende marges, verlieslatende markten en het schandaal rond gewezen topman Carlos Ghosn. Een Corona'tje erbovenop, dat is zeker geen cadeau voor een merk dat zichzelf aan het heruitvinden was.

Blind vertrouwen

Het resultaat wordt pijnlijk duidelijk gemaakt door insiders van het merk. Die laten namelijk weten dat het automerk zo'n 4 miljard euro "blind vertrouwen" vraagt aan geldschieters om deze storm door te kunnen varen. Daarenboven stelt het haar verkoopcijfers bij naar 5 miljoen auto's dit jaar. Voordien mikte voormalig CEO Hiroto Saikawa op 6 miljoen stuks. Opperbaas Carlos Ghosn, die droomde dan weer van een Nissan dat jaarlijks 8 miljoen auto's verscheepte.

Nissan corona problemen

Maar hoe erg is het nu écht gesteld met Nissan? Wel, in 2019 had het merk een negatieve vrije geldstroom van 5.6 miljard euro. Zeven keer meer dan in 2018. Deels het gevolg van zware investeringen die Nissan maakte voor een nieuwe generatie auto's en ontwikkeling van nieuwe aandrijvingen. Hoe dan ook, Nissan verloor/ investeerde/ verbrandde vorig jaar zowat 40% van haar netto kapitaal. Een gigantische investering, waardoor deze crisis alles behalve goed uitkomt. Temeer omdat de samenwerking met Renault op een laag pitje staat.

Fabrieken toe

Tegenover Reuters liet een insider weten dat het merk in mei met een straf herstructureringsplan op de proppen zal komen. Een plan van besparingen én potentieel zelfs de sluiting van fabrieken. Reuters berekende namelijk dat het merk hoogstwaarschijnlijk 3 tot 4 van haar fabrieken zal sluiten. Wereldwijd heeft Nissan trouwens 45 productiesites (al dan niet in een joint-venture).

Nissan corona problemen

Begin dit jaar beweerde Carlos Ghosn dat Nissan binnen dit en drie jaar hoogstwaarschijnlijk failliet is. Laten ons echter hopen dat het zo ver niet komt. De geruchten rond Nissan maken echter duidelijk hoe moeilijke alle automerken het momenteel hebben. Want we voelen aan onze kleinen teen dat Nissan niet alleen in dit woelig water ligt te dobberen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws