Wil Fiat kleine stadsauto’s vaarwel zeggen?

Fiat A segment stadsauto

Het A-segment, dat van de kleine stadsauto’s, staat steeds meer onder druk. Fiat is de nieuwste constructeur in de rij om dat segment links te laten liggen. Worden de Fiat 500 en Panda uitgezwaaid?

De investeringen om A-segmenters aan de strengere Europese normen te laten beantwoorden zijn stevig, waardoor de winstmarges te klein worden. Steeds meer constructeurs zien dus geen brood meer in kleine stadsauto’s.

Zo ook Fiat, dat recent aangaf zijn aandacht te willen verleggen naar het B-segment, waar ooit de Fiat Punto actief was. “In de zeer nabije toekomst zullen we ons opnieuw concentreren op dit segment met hogere volumes en hogere marges, waardoor we weg zullen stappen van de stadsauto’s”, zei Mike Manley, de CEO van FCA.

De op til staande fusie tussen FCA en de Franse PSA-groep geeft Fiat natuurlijk toegang tot het platform van de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa, en dus tot het lucratievere B-segment. Slecht nieuws voor de Panda, die de speelbal lijkt te worden van Italiaanse wispelturigheid.

Het wordt wellicht een ander verhaal voor de Fiat 500. Die krijgt volgend jaar nog steeds een elektrische opvolger, terwijl het huidige model nog gewoon verder zal worden verkocht. Die blijft immers nog mateloos populair en brengt door de talloze personalisatiemogelijkheden immers nog voldoende geld in het laatje.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws