De heilige graal voor moderne autoconstructeurs is dé betaalbare elektrische auto. Renault wil die markt nu verstoren met de komst van een 10.000 euro kostende EV. Tot nog toe ongezien.
"Dé betaalbare elektrische auto voor het volk", zo omschrijft Volkswagen haar nagelnieuwe ID.3, de elektrische Golf zeg maar. Alleen draagt die auto met stekker nog steeds een basisprijs van zo'n 30.000 euro. Geld dat de gewone man vaak niet heeft liggen. Daar zijn ze ook bij Renault gevoelig aan, want het heeft een afkeer voor dure elektrische wagens.
K-ZE for EU
Renault heeft zichzelf dan ook een streefdoel vooropgesteld, want het wil binnen 5 jaar een elektrische auto op de Europese markt brengen die zo'n 10.000 euro moet kosten. Alle pijlen lijken dan ook naar de K-ZE te richten, een compacte crossover die het merk momenteel in China aan de man breng en volledig elektrisch is.
Die K-ZE gebruikt een accu van 26,8 kWh en koppelt dat aan een petieterige elektromotor van zo'n 45 pk en 125 Nm. De range? 250 kilometer volgens de NEDC testmethode. In realiteit zal je eerder naar zo'n 150 à 170 kilometer kijken.
Dacia of Renault?
Nee, op cijfervlak klinkt deze auto niet indrukwekkend. Al is dit geen cijfermatig prestigemodel. Renault wil met deze K-ZE de elektrische auto betaalbaar maken voor het grote volk. Er wordt zelfs in de wandelgangen gefluisterd dat deze K-ZE de Dacia-badge opgespeld zal krijgen. Al twijfelen wij daar aan.
Hoe waarschijnlijk dit verhaal is? Dat valt moeilijk te zeggen. Al geloven we daadwerkelijk dat Renault serieus werk wil maken van dit model. Of het dan ook toevallig is dat de in China verkochte K-ZE op het autosalon van Parijs vorig jaar zijn onthulling kreeg? Uiteraard niet. Want Renault wou hoogstwaarschijnlijk aftasten wat Europese klanten van deze crossover vonden.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden