Voor de Volkswagen Groep was Audi altijd een technologische speeltuin. Een plaats waar de meest pientere ingenieurs de meest vooruitstrevende technologieën mochten bedenken. De speeltijd lijkt echter over, want de kans is reëel dat VW haar merk met de vier ringen op een zijspoor zet en de hand uit zal reiken naar andere concurrerende merken in de zoektocht naar nieuwe autonome en elektrische technologieën.
Er is een reden waarom automerken vaak in één grote groep zitten, want technologieën ontwikkelen is exuberant duur. Bij de Volkswagen Groep stond Audi vooraan als het aankwam op de ontwikkeling van nieuwe technische snufjes. Het is niet voor niets dat Audi's slogan "vorsprung durch technik" luidt. ofte: "voorsprong door techniek".
Ongelukkige stoelendans
De elektrische en autonome toekomst lijkt daar nu stilaan een stokje voor te steken. Want de prijs voor de ontwikkeling er van loopt zo hoog op dat de Volkswagen Groep vreest het niet meer alleen te kunnen dragen. Het is dan ook een publiek geheim dat de Duitse groep met Skoda, Seat, Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley en Bugatti in handen toenadering zoekt naar andere automerken. De naam "Ford" duikt daarbij het vaakst op.
Een grote stap voor het concern, want tot nog toe stond vooral Audi in voor de ontwikkeling van vooruitstrevende technologieën. De blijvende stoelendans aan de top van het merk na dieselgate zorgt echter dat het merk achterop dreigt te geraken in de ontwikkeling van technologieën voor de toekomst. Zo moest Audi eerder al met Porsche samenwerken voor de ontwikkeling van een elektrisch platform voor de premium modellen van de toekomst. In 2021 moeten we de eerste modellen op dat "Premium Platform Electric" (PPE) tegen gaan komen op de openbare weg.
Samen werken of verzuipen
CEO opperbaas Herbert Diess maakt er dan ook geen geheim van dat hij vreest voor de toekomst van de Duitse auto-industrie als er nu geen radicale veranderingen worden doorgevoerd. Door de regels door wijst hij daarmee op het feit dat verschillende technologiebedrijven - zoals Google - al een stuk verder staan met de ontwikkeling van de autonome auto. Daarnaast blijf het feit dat elektrische wagens duur blijven, waardoor er enkel met een schaalvoordeel snel iets aan de prijs valt te doen.
Automerken zullen dus - onder de dreigende hand van steeds strengere emissienormen - willens nillens samen moeten werken om niet te verzuipen onder boetes, terugvallende verkoop en concurrentie uit onverwachtse hoek. Of het toevallig is dat VW op 16 november een 10-jarenplan zal lanceren waarin het terugdringen van ontwikkelingskosten en het opschalen van samenwerking centraal zullen staan?
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 15 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden