De nieuwe Nissan Leaf geraakt met zijn 40 kWh-batterij 250 realistische kilometers ver, maar de Japanners beloven al van in het begin dat er een variant met een 50 procent grotere accu komt. En vandaag krijgen we een eerste indicatie over hoeveel die zou kunnen gaan kosten.
De nieuwe Nissan Leaf is goed onthaald, want sinds hij op de markt kwam, is hij al snel de bestverkochte EV van de wereld geworden. Met zijn batterij van 40 kWh kan hij dubbel zoveel stroom meenemen als de allereerste Leafs (22 kWh), maar een realistisch rijbereik van 250 kilometer is voor veel mensen nog niet genoeg tegen range anxiety – zelfs al volstaat dat voor de meesten om naar de zee en terug te rijden. Daarom kondigt Nissan voor volgend jaar een tweede versie van de Leaf aan met een batterij van 60 kWh, die 350 à 400 kilometer ver zou moeten raken.
Even duur als Model 3
En nu beweert de Amerikaanse website CarsDirect.com voorlopige prijstabellen te hebben kunnen inkijken bij een dealer en zag daar dat de Leaf 60 kWh zo’n 5.500 dollar meer zou kosten dan de 40 kWh. Het zou te eenvoudig zijn om dat gewoon om te rekenen naar euro’s, want bij ons hanteert Nissan andere prijs- en optiestrategieën dan in de VS. Maar het lijkt op basis van deze gegevens niet onrealistisch om te stellen dat een nieuwe Leaf 60 kWh bij ons zo’n 5.000 à 6.000 euro meer zal kosten. Dan komen we uit op een 42.000 euro voor de basisversie Acenta, wat naar schatting ook de prijs wordt van de Tesla Model 3 met de basisbatterij van 50 kWh. EV-kopers krijgen volgend jaar met andere woorden steeds meer keuze, en dat is goed nieuws.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 0 sec geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden