De huidige Mini die sinds 2014 op de markt is zal het volgens insiders uit moeten zingen tot maar liefst 2023. Aan de basis ligt het feit dat BMW's nieuw ontwikkeld voorwielaangedreven onderstel té duur zou zijn voor Mini. Waardoor Mini in zee wordt geduwd bij een Chinees merk door BMW. Een gevalletje #Fail?
Een samenloop van omstandigheden en kleine acties die eigenlijk een duidelijk verhaal lijken te vertellen, al blijft het tot op de dag van vandaag allemaal nog een gerucht. Waar we het juist over hebben? Dat BMW een beetje in de knoop zit met haar MINI-submerk. De Duitsers ontwikkelden namelijk twee nieuwe platformen voor de toekomst; CLAR en FAAR maar die laatste, voor voorwielaandrijvers, blijkt té duur te zijn om onder Mini's te steken.
BMW trok dan maar volgens de geruchten richting Japan om te zien of Toyota geen zin had om samen een platform te ontwikkelen voor voorwielaangedreven auto's. Toyota, die pas het TNGA-platform heeft gelanceerd zou niet in op dat aanbod in zijn gegaan. Waardoor BMW maar verder vloog richting China, waar het een partner vond bij Great Wall. In de wandelgangen gaat dan ook het nieuws dat BMW samen met Great Wall een platform voor de nieuwe generatie Mini aan het ontwikkelen is.
Made in China
Omdat zo'n ontwikkeling tijd kost zouden ze bij BMW hebben besloten de huidige generatie MINI pas te vervangen in 2023, waardoor generatie 3 maar liefst 9 jaar bij de dealer zal staan, waarvan 5 jaar in facelift-vorm. Het idee is dat BMW met haar slimste ingenieurs werkt aan het nieuwe platform en dat Great Wall de uiteindelijk nieuwe Mini's mag bouwen in China, naast eigen modellen op het platform.
Na de lancering van de nieuwe Mini hatchback in 2023, zou een jaartje later een nieuwe Clubman en en Countryman het levenslicht moeten zien. En o ja, wat BMW dan plant met dat voorwielaangedreven FAAR-platform te doen? Wel, de nieuwe generatie 1- en 2 reeks moeten toch iets hebben om op te rollen?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden