Omdat Opel vreest dat haar elektrische Corsa-e Rally auditief niet aantrekkelijk is voor rallytoeschouwers heeft het Duitse merk besloten een unieke soundtrack te creëren voor de elektrische racewagen die het via luidsprekers zal afspelen. Nee, dit is geen 1 aprilgrap.
Eén gigantisch groot voordeel van de elektrische auto? Dat is natuurlijk de zo goed als geruisloze werking. Laat stilte echter niet meteen het woord zijn dat je als toeschouwer zoekt tijdens een racewedstrijd. Want de opzwepende soundtrack van een racewagen maakt alles nog net dat tikkeltje intenser. Dat beseffen ze bij Opel ook, waardoor ze de elektrische Corsa-e rallywagen uitrusten met een zelf gecreëerde soundtrack. Nee, het werd geen MP3-tje van een dikke V8.
Veiligheidskwestie
Speciaal voor de Corsa-e Rally installeert Opel aan de voor- en achterkant twee spatwaterbestendige luidsprekers die via een eigen aansturingseenheid gegevens van de auto (versnelling, remmen, etc) omzet in geluid. Het geluidssysteem is toerentalafhankelijk, zodat bijvoorbeeld spinnende wielen hoorbaar zijn. De afstelling van het uiteindelijke geluidspatroon nam meerdere maanden in beslag. De software werd continu doorontwikkeld en is nu gebaseerd op een ‘stationair geluid’ dat zich aanpast aan alle mogelijke snelheden.
Opel installeert deze soundtrack trouwens niet alleen uit emotionele redenen. Vanaf het begin van de ontwikkeling van de rallyversie van de elektrische Corsa was het duidelijk er een geluidssysteem nodig zou hebben. De Duitse autosportfederatie vereist namelijk dat rallyauto’s hoorbaar moeten zijn voor de veiligheid van officials en toeschouwers. Het geluidssysteem wordt voor het eerst getest in de competitie op 7 en 8 mei, tijdens de seizoensopener van de ADAC Opel e-Rally Cup, de 33e ADAC ACTRONICS Rally Sulingen. En het geluid van zo'n "auditief gepimpte Corsa-e Rally"? Dat hoor je hieronder!
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden