Wow: Singer brengt Safari Porsches terug

Autobewerker Singer heeft opnieuw een Porsche op een originele manier onder handen genomen. De All-Terrain Competition Study is een revival van de legendarische Porsche 911 Safari.

In 1984 won een Porsche 911 de Dakar-rally, in 1986 ging Porsche opnieuw aan de haal met de hoogste prijs, met een Porsche 959 ditmaal. Deze All-Terrain Competition Study van Singer is gebaseerd op de twee buitenbeentjes uit de Dakar-rally van de jaren 80.

De algemene lijn van de 911 blijft behouden op deze studie, maar Singer gooit er wel een berg aanpassingen overheen. De 16 inch velgen worden omvat door een setje dikke BF Goodrich banden, om alle terrein aan te kunnen. Onder het portier vind je een dikke zijskirt, terwijl vooraan de bumper plaats heeft gemaakt voor twee vinnen. Die vinnen moeten ervoor zorgen dat opspattend water en modder bij een duik in een poel minder omhoogspatten op de auto. Achteraan zit er een spoiler die je wat doet denken aan die van een 959, al zit hij bij Singer strakker geïntegreerd. Twee uitlaatpijpen komen centraal in de achterbumper piepen, op de zijkant van die bumper zitten luchtsleuven die de motor helpen koelen.

Onder de kap van de All-Terrain Competition Study geen elektromotor, wel een luchtgekoelde twin-turbo 3.6 liter die zowat 450 pk voortbrengt. Met een vijfversnellingsbak wordt het vermogen overgebracht naar het vierwielaangedreven platform. Voor de afstelling van onder meer de instelbare dempers van de ophanging werd beroep gedaan op rallyspecialist Tuthill Porsche, waar ze wel wat ervaring hebben met rally-911's.

Singer bouwde de All-Terrain Competition Study voor één klant, al heeft die nog een optie op een tweede rood exemplaar. De koper gaf ook de toestemming voor nog meer productie als iemand anders een bestelling voor deze wagen zou willen plaatsen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Techno Patat 09:29
afbeelding van Techno Patat

Episch! En gekkenwerk dat deze luchtgekoeld is, in de hitte van dakar rally’s gaan rijden met luchtgekoelde auto’s lijkt mij verre van optimaal :D! Maar de klant wou blijkbaar een revival van z’n jonge jaren, en voor de prijs dat het zal kosten kan ik hem geen ongelijk geven dat hij vraagt wat hij wil :D

JRE 15:30
afbeelding van JRE

In tegenstelling van wat je zou denken, gaan luchtgekoelde motoren eigenlijk beter om met extreme hitte. Hun koelvloeistof kan immers niet oververhitten. Hou ermee rekening dat hun bedrijfstemperatuur optimaal rond 90 graden ligt, wat zélfs in de Sahara nog steeds een groot verschil is met de omgeving. Voor ons ligt 40 graden°C boven onze werkingstemperatuur, voor een motor niet ;)

Welk risico heb je natuurlijk wel? Dat ze zeer rijk gaan lopen en/of flink wat vermogen gaan verliezen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws